DR2 lancerer nyt erhvervsprogram

Kanalen forsøger at nå ud en til en ny seergruppe med en programserie kaldet »Kriseknuserne«, der frem til jul skal give et indblik i erhvervslivets succeshistorier under den økonomiske afmatning.

Foto: Claus Fisker. "I den helt store ende er vi med i LEGO, hvor vi er med til direktionsmøder, i konceptlaboratiorer og følger processen i det at lancere et produkt," fortæller Arne Notkin, DR2-chef.
Læs mere
Fold sammen
Fra 5. oktober kan seere på DR2 følge med i en ny serie, som følger succesvirksomheder, der alle hidtil har sejlet sikkert igennem krisens risikofyldte farvand. Og for kanalen er det forholdsvist nyt farvand, forklarer DR2-chef Arne Noktin.

»Vi forsøger her at inddrage nye seere. Målgruppen er DR2’s samfunds- og erhvervsinteresserede, og det er selvfølgelig også et ønske fra vores side om at betjene de moderne individorienterede individer. Det er en seergruppe, der er meget svær at fange for DR2, fordi vi er meget kultur- og faktaorienteret,« fortæller Arne Notkin og bemærker, at flertallet af kanalens seere derfor er de fællesskabsorienterede.

Fra LEGO til Grannys House
Programmet »Kriseknuserne« følger gennem ti afsnit ti forskellige virksomheder, der er blevet udvalgt på baggrund af at have klaret sig godt inden for en række parametre, blandt andet forøgelse af omsætning og personale. Det bliver en blanding af reportage og interviews på den ene side og på den anden side udlægninger og kommentarer fra Mads Øvlisen og ledelseskonsulent Henriette Divert. Og det er nogle meget forskellige virksomheder, DR2 har fulgt siden det tidlige forår.

»I den helt store ende er vi med i LEGO, hvor vi er med til direktionsmøder, i konceptlaboratiorer og følger processen i det at lancere et produkt. Vi har fulgt COWI, hvor vi var med inde til de meget hårde forhandlinger om at overtage det svenske firma FB. I den anden ende har vi fulgt Grannys House, som er et lille konditori i Søborg ejet af et ægtepar, der har pantsat hele deres økonomi for at få det op at køre,« forklarer Arne Notkin.

Det gode eksempels magt
Programmet vil således forsøge at være fluen på væggen i det erhvervliv, der klarer sig godt, fortæller DR2-chefen, der mener, at medierne alt for ofte laver historierne med udgangspunkt i negative hændelser.

»Ved i stedet at følge ti gode eksempler et halvt år og sætte fokus på, hvordan de kommer igennem krisen, kan programmet forhåbentlig inspirere og motivere andre iværksættere.«