DR: Intet underligt i "Operation Modslaw"

TV 2 kritiserer DR for at nedsætte en "task force", der aktivt skal styrke DR, når TV 2 Radio sendes i luften til februar. DR ryster på hovedet af kritikken. Dansk Folkeparti ser heller ingen grund til bekymring.

"Operation Modslaw" er en arbejdsgruppe i DR, der siden oktober sidste år har arbejdet målrettet med at opruste radioområdet i DR til 1. februar, når TV 2 Radio ser dagens lys.

Operationen møder imidlertid skarp kritik fra TV 2s programchef, der advarer om, at DR tiltrækker sig politisk opmærksomhed, hvis DR kommer til at ligne kommercielle kanaler for meget. Og i seneste nummer af fagbladet Journalisten kalder han det "paradoksalt, at de (DR, red.) er så optaget af at kortlægge vores ideer."

Men kritikken preller af på formanden for "Operation Modslaw".

" Vi opererer jo på et radiomarked, og når der kommer en ny aktør, så har vi - også som offentlig selvejende institution - en pligt til at opgradere os. Det manglede da bare, når vi tager vare på licensbetalernes midler ," siger Jesper Grunwald, der indtil sent i efteråret var programchef i radioens chefredaktion, men nu er chef for P4 København.

Jesper Grunwald peger på, at "Operation Modslaw" er en arbejdsgruppe, der skal trimme DR til den nye virkelighed, når TV 2 Radio tænder for signalet 1. februar. Og at trimning ikke er det samme som at gå i en mere kommerciel retning.

"Operation Modslaw"

DRs arbejdsgruppe består ud over Jesper Grunwald af chefen for P3, chefen for DR Bornholm samt en markedsanalytiker og projektchef. De har gennem omkring 10 projekter involveret kollegaer på tværs på hele radioområdet.

"Det handler om, hvad DR skal lave den kommende tid. Men det er ikke særligt "fancy". Vi kigger på alle de elementer, der gør radio eftertragtede," siger han og peger på, at det for eksempel kan være DRs musikprofil, studieværter, modprogrammering, hvor DR forholder sig til, hvad konkurrenterne laver, lyddesign, logoer og nye programideer.

Han mener derfor, at DR handler naturligt, og at kritikken er overdrevet:

"Vi bruger selvfølgelig lejligheden lige som alle andre til at sige, at nu kommer der konkurrence - hvor skal vi trimme? Det er en god solid konditræning, inden der kommer nogle på banen, som vi har stor respekt for," siger Jesper Grunwald.

Dansk Folkeparti ser ingen problemer i DRs initiativ.

"Det må de fuldstændig selv om. Det er fint, og de har en forpligtigelse til at få så mange lyttere som muligt. Det er konkurrence på et fint niveau," siger medieordfører Louise Frevert.

Jesper Grunwald peger på, at DR forventer at tabe markedsandele - det vil sige andele af den samlede lyttertid - når TV 2 Radio går i luften, men at DR håber på at fastholde dækningen - altså antallet af danskere, der ugentligt lytter til DRs radio.