DR i luften med to nye kanaler

Danskerne får hele to nye DR-kanaler at vælge mellem til efteråret. Folketingets partier har netop givet den statejede TV-station tilladelse til at splitte den planlagte børne- og historiekanal op i to selvstændige TV-kanaler.

Mens politikerne slås om TV 2s fremtid, er der glædelig nyt til statens anden TV-station. DR får nu lov til at lancerer ikke bare én, men to nye TV-kanaler til efteråret.

Det betyder, at TV-stationen går i luften med både en børnekanal og en historie/kulturkanal, hvor planerne tidligere har været en kombineret børne/historiekanal. Det bekræfter mediedirektør Lars Grarup, der glæder sig over den politiske beslutning.

»De to genrer har umiddelbart ikke noget med hinanden at gøre, så det her betyder, at vi kan give danskerne et bedre tilbud,« siger han.

Indholdet på de to kanaler kommer til at bestå af materiale fra DRs arkiver, nye egenproduktioner og indkøb, der kan udnyttes på tværs af TV-stationens andre platforme.

»Vi lægger alle de ressoucer, som vi i dag bruger på børn, ind på midten af et bord og undersøger, hvordan vi udnytter dem bedre. Det samme gælder kultur/historie-kanalen. Så vi begynder ikke fra bunden,« siger Lars Grarup. Han vil ikke oplyse, hvad de nye satsninger kommer til at koste DR, der for kort tid siden kæmpede alvorligt med økonomien i kølvandet på byggeskandalen i DR-byen.

»Det er altid dyrt at lave TV-kanaler. Grunden til, at det kan lade sig gøre er, at vi ser det i sammenhæng med vores andre tilbud. I vores public service-kontrakt står der, at vi skal lave mindst én ny kanal, men vi har stof til at lave to i en kvalitet, som vi kan være bekendt. Og så har vi fået styr på vores økonomi,« siger Lars Grarup.

Beslutningen om at give DR lov til at etablere to nye kanaler er truffet af partierne bag medieforliget, der tæller samtlige Folketingets partier undtagen Enhedslisten.

Kanalerne går i luften sammen med det nye digitale sendenet til november og kan modtages gratis af alle, der investerer i en digital modtagerboks eller alle, som har den indbygget i deres fjernsyn. DR håber desuden, at indgå aftaler med andre distributører, så danskere med kabel- og satelit-TV også får glæde af kanalerne.

»Ideen er, at de skal så bredt ud som muligt, og jeg tror, at det er realistisk at indgå andre aftaler. DRs kanaler har et fantstisk godt omdømme,« siger Lars Grarup, der ikke ønsker at komme med et bud på, hvad der skal til, før de nye kanaler kan betegnes som en succes. Han tilføjer:

»Succeskriteriet er, at de kan gøre sig gældene på markedet i konkurrencen med tilsvarende kanaler. Det er nichekanaler, og de bliver aldrig kæmpestore.«

Han forventer, at historie- og kultukanalen får en langsom start. »Da vi lancerede DR2, havde den det svært de første par år,« siger han.

Hver kanal får sin egen redaktør, men der bliver ikke tale om en selvstændig organisation bag kanalerne, der heller ikke får faste værter.

Den nye børnekanal kommer i hård konkurrence på et marked, hvor ikke mindst Disney Channel har gjort store indhug i DR og TV 2s seerandele. Også Cartoon Network, Nickelodeon, Jetix og Boomerang kæmper om børnenes opmærksomhed. Hos Disney glæder man sig til konkurrencen fra DR.

»Der er markant flere om buddet end for nogle år siden, men i europæisk sammenhæng er vi stadig et uland. Mange lande har mere end 15 børnekanaler,« siger Casper Bjørner, adm. direktør for Disney Channel i Skandinavien. Han er ikke i tvivl om, at DRs børnekanal vil stjæle seere.

»Men når en public-servicestation satser på et område, er der også en tendens til, at området udvides. At flere børn vil benytte børnekanaler, så den samlede kage bliver større. Det har vi set i både Norge og Sverige,« siger Casper Bjørner.

Der er reserveret yderligere kapacitet til DR på det nye sendenet, der gør det muligt for DR at starte yderligere tre almindelige TV-kanaler eller en enkelt HD-kanal. Hvilke planer, man arbejder med i DR-Byen, ønsker Lars Grarup ikke at udtale sig om.