DR forventer også at falde på TV 2 Radio

Trods en målrettet indsats, der skal styrke radiokanalerne, når TV 2 Radio går i luften, forventer DR et fald på mellem fem og ti procent.

I øjeblikket "sidder" DR på 71 pct. af al radiolytning. Det falder ifølge radiodirektøren, når TV 2 Radio går i luften- Smertegrænsen er, når DR når ned under halvdelen af al lyttetiden i Danmark. <br>Foto: Bent Midstrup Fold sammen
Læs mere
"Vi vil helt sikkert gå ned - i hvert tilfælde i den tid, som danskerne bruger på at lytte til radio," siger radiodirektør i DR Leif Lønsmann på spørgsmålet om, hvordan DR vil mærke TV 2 Radio.

Når TV 2 Radio går i luften 1. februar er målsætningen at erobre 15 pct. af lytterne mellem 21-50 år inden årets udgang. Og det mål er realistisk, vurderer Leif Lønsmann .

"Jeg tror, det lykkes. Hvis de tager alle 15 pct. fra os, betyder det, at vi går tilsvarende 15 procentpoint ned. Hvis vi udelukkende ser på P3 kan det betyde en nedgang fra 2 mio. til halvanden mio. lyttere," siger han, men understreger, at han ikke håber at det går så galt.

I øjeblikket "sidder" DR på 71 pct. af al radiolytningen i Danmark. De 71 pct. kan ifølge radiodirektøren falde til 65 eller 60 pct.

"Om det bliver 65 eller 60 pct. afhænger af, hvor dygtige vi og TV 2 er," siger Leif Lønsmann.

Hvor går smertegrænsen for jer?

"Den dag, hvor vi ikke kan rekruttere halvdelen af lytningen, skal det give anledning til, at vi vågner op og sadler om," siger radiodirektøren.

Lyttere er vigtigere end lyttetid

Han forklarer, at der for DR er stor forskel på, hvor mange danskere, der hører DR og hvor lang tid, danskerne tilbringer med DRs kanaler.

"For DR er det vigtigere, at alle finder noget af og til, end at nogle lytter med hele tiden," forklarer Leif Lønsmann.

Som eksempel peger han på P 1, hvor der aldrig er mere end én til to procent af befolkningen, der lytter til et givet program. Til gengæld er det forskellige grupper, der tiltrækkes af de forskellige programmer, så i løbet af en uge er der omkring en million der bruger kanalen.

"Det er vigtigere for os, end hvis en halv million hørte i dobbelt så lang tid. Men lyttetiden må ikke blive så lille, at vi bliver ligegyldige."

DR har blandt andet forberedt sig til konkurrencen mod TV 2 Radio, da der i oktober sidste år blev nedsat en arbejdsgruppe kaldet "Operation Modslaw", hvis formål er at ruste DR til den øgede konkurrence.