DR fjerner ulovligt link

DR's ungdomsprogram `Spam' overtræder loven, når de henviser til hjemmesiden alluc.org. DR beklager fejlen og fjerner linket.

Siden 28. november har DR-ungdomsprogrammet `Spam' på deres hjemmeside henvist til en tysk hjemmeside ved navn Alluc.org, hvor man ifølge `Spam' kan se alverdens tv-serier - gratis, skriver Dato.

Ud over helt nye afsnit af populære serier som `24 timer', `Prison Break' og `Desperate Housewives' giver hjemmesiden også adgang til piratkopier af nye film som `Rocky Balboa' og `Casino Royale'.

DR's henvisning til den tyske hjemmeside vækker undren hos antipiratgruppen.

»Det er dybt uforståeligt, at DR linker til en hjemmeside, der giver adgang til beskyttede billedfiler. Vi vil straks rette henvendelse til DR for at høre, hvad de har gang i,« siger Niels Bo Jørgensen fra antipiratgrup-pen.

Det, ungdomsprogrammet `Spam' gør på deres hjemmeside, kaldes referencelinks. De guider én videre til den tyske hjemmeside, der så linker direkte til de steder på nettet, hvor det ulovlige materiale er tilgængeligt.

Den tyske hjemmesides henvisning er ifølge dansk lovgivning ulovligt, mens DR's referencelink bevæger sig i en lovmæssig gråzone.

På Kulturministeriets hjemmeside står der, at den form for linking, hvor man alene henviser til en andens webside ved at skrive web-adressen, normalt ikke giver ophavsretlige problemer. De påpeger dog også, at det ikke kan udelukkes, at der kan være ophavsretslige problemer i det tilfælde, hvor der linkes til et website med materiale, der er lagt ud uden rettighedshaverens samtykke.

Hos SF Film, der blandt andet har rettighederne til den nye Rocky-film, har man ikke givet tilladelse til at vise den nye Rocky-film. En faktum, der også understreges af, at kopien tydeligvis er optaget i en biograf.

"Det kan ikke være rigtigt. Det kan ikke være DR's opgave at linke til noget, der tydeligvis er ulovligt,« fortæller administrerende direktør i SF Film, Michael Fleischer.

Kulturministeriet påpeger også, at den, der har etableret linket skal have kendskab til, at der er ulovligt materiale på den henviste side for at ophavsrettighederne er overtrådt.

Ifølge advokat Peter Lind Nielsen fra advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted, der har specialiseret sig i ophavsret, vil DR have svært ved at sige, at de handlede i god tro med hensyn til at henvise til siden, da han påpeger, at et kort besøg på hjemmesiden ikke efterlader tvivl om, at der henvises til ulovligt materialet.

»Jeg vurderer, at DR's henvisning til denne hjemmeside er ulovlig. DR medvirker til, at folk kan få adgang til ulovligt materiale, og derved krænker de ophavsretten,« forklarer advokat Peter Lind Nielsen.

Hos DR beklager kommunikationschef Troels Brøndsted fejlen og oplyser, at linket vil blive fjernet med det samme.

»'Spam' gør en stor indsats for at undgå sådanne problemer. De har udelukket en lang række lignende links, men her er der altså sket en fejl. Og vi fjerner selvfølgelig linket med det samme,« fortæller kommunikationschefen.

Kilde: Dato