DONGs el-kabler skifter navn til Radius

Der mangler gennemsigtighed på elmarkedet i forhold til skellet mellem monopol- og elhandelsselskaberne, lyder det fra DONG, og som en konsekvens skifter selskabet navn på sit monopolselskab til Radius.

Knud Pedersen, underdirektør i DONG Energy Distribution, er ved at pakke de nye skilte til selskabet ud. Foto: Simon Læssøe Fold sammen
Læs mere

Når morgenkaffen skal brygges, og du tænder for din stikkontakt, så kan du i dag selv bestemme, hvem der leverer strømmen. Men du kan ikke selv vælge, hvem der transporterer strømmen hen til dig. Elnettet i jorden er nemlig en monopolforretning, og bor du i Københavns-området, på Frederiksberg eller i Nordsjælland, er det DONG, der sidder på denne forretning. Det vil det også være fremover, men der vil ikke længere stå det samme navn på servicefolkenes biler og jakker, ligesom logoet på regningen ændres: For DONGs eldistributionsforretning skifter nemlig navn. Fra DONG til Radius med effekt fra 1. april 2016.

»Når man har et monopol, så skal man sørge for, at alle kunder bliver betjent på samme måde, uanset om de køber strøm hos den ene eller anden kommercielle leverandør. Med navneskiftet vil vi gerne sende et signal om, at kunderne kan regne med os, uagtet hvem de får deres strøm fra,« siger Knud Pedersen, der er underdirektør i DONG Energy Distribution – det kommende Radius.

Navneskiftet til Radius har dog mere perspektiv, end at energiselskabet skal købe nyt brevpapir. For snart et år siden udgav Elreguleringsudvalget sit dybdegående eftersyn af elforsyningssektoren, og her var en af anbefalingerne, at monopolselskaber og elhandelsselskaber ikke bør dele identitet – som f.eks. navn og logo.

»Vi gør det nu, fordi vi kan se, at man kan skabe forvirring, hvis ikke man kan skelne mellem den ene og den anden type virksomhed. Vi kan godt se, at der er behov for at skabe større gennemsigtighed. For mange kunder kan det være meget svært at gennemskue, og så har vi som monopolvirksomhed også en forpligtigelse til at understøtte, at konkurrencen fungerer godt,« siger Knud Pedersen, der fortæller, at man i DONG har arbejdet på navneskiftet, siden Elreguleringsudvalgets anbefalinger kom.

En stor del af de gamle monopolselskaber har dog stadig et delvist identitetssammenfald i for eksempel navn eller logo, og det er problematisk, siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon.

»Det forvirrer forbrugerne, og det ødelægger ambitionerne om at skabe et dynamisk konkurrencemarked, og derfor er det positivt, at så stort et selskab som DONG ser fremtiden i øjnene og indretter sig, så forbrugerne kan gennemskue markedet. Det bør være et signal til andre selskaber om at komme på omgangshøjde,« siger Martin Salamon.

Den holdning møder genklang hos Landbrug og Fødevarer:

»Vi synes, det er en god idé, at DONG gør det. Der skal ikke være tvivl om, hvad der ligger hos et monopolselskab, og hvad der ligger hos handelsselskaber. For vores medlemmer handler det om gennemsigtighed, så man kan se, hvem man betaler til,« siger Jens Astrup Madsen, der er afdelingsleder for Miljø og Energi hos Landbrug og Fødevarer.

Da anbefalingerne om logoadskillelse kom på bordet i december sidste år, var Dansk Energi ganske kritiske over for dem. Selv om DONG nu vælger at ændre navnet på sit monopolselskab, er adm. direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard, stadig af den samme holdning:

»Jeg mener, at anbefalingen om logomæssig adskillelse har et stærkt element af ideologi over sig. Der foreligger ingen analyse af omkostningerne ved det, og der er ingen, der ved, om det vil gavne forbrugerne. Virkeligheden er, at forbrugerne ikke vil kunne mærke det på prisen, for konkurrencen er benhård på elmarkedet. Vi savner helt fundamentalt en mere analytisk tilgang til det,« siger han.

DONG er medlem af såvel Dansk Energi som organisationen De Frie Energiselskaber, der i overvejende grad repræsenterer de nye spillere på elmarkedet, som ikke har et monopolselskab i koncernen. Her er direktør Jette Miller ligesom Landbrug og Fødevarer samt Forbrugerrådet positiv om navneadskillelsen i DONG:

»Jeg er ikke i tvivl om, at det vil gavne og fremme det konkurrenceudsatte marked. For forbrugerne er det en kæmpe fordel, at de ved, hvem der sender breve til dem, og hvem de kommunikerer med,« siger Jette Miller.

Navneændringen til Radius træder i kraft den 1. april 2016.