Domstol forbyder Arla-reklame i USA

En amerikansk reklamekampagne fra Arla er blevet stoppet af en domstol i USA. Arla beskyldes for at lave falske og misledende beskyldninger om et bestemt væksthormon.

Foto: Henning Bagger

Da Arla i maj offentliggjorde, at den danske fødevareproducent skyder 200 mio. kr. i en ny reklamekampagne i USA, var det med et håb om, at Arlas produkter inden for få år er at finde i 20.000 butikker på det amerikanske marked.

Men i fredags blev virksomheden mødt af en betydelig forhindring, da en amerikansk forbundsdomstol i Wisconsin nedlagde et foreløbigt forbud mod Arlas reklamekampagne, der går under navnet Live Unprocessed.

Det er det amerikanske firma Elanco Animal Health og medicinalvirksomheden Eli Lilly, der har anklaget fødevareproducenten for at lave falske og misledende beskyldninger mod væksthormonet rbST. Hormonet sælges af Elanco Animal Health.

Ifølge domstolen er produktet et afprøvet og sikkert mejeriprodukt godkendt af FDA (Food and Drug Administration) i 1993, og derfor er Arla blevet påduttet at stoppe reklamekampagnen.

Dommeren forbød derudover, at Arla i fremtiden påstår – enten direkte eller implicit – i nogen form for reklamer, på hjemmesider eller gennem anden offentlig kommunikation, at rbST eller mejeriprodukter fra køer, som har indtaget rbST, er farlig eller usikker. Arla må ikke påstå, at mejeriprodukter lavet af mælk fra køer, der har indtaget rbST er dårligere kvalitet eller usundere end andre produkter, samt at forbrugere ikke skal spise produkterne eller servere dem til venner.

Arla anker dommen

Dommen har skabt utilfredshed hos Arla, der vil gå ind i sagen med oprejst pande.

»Vi er ekstremt skuffede over dagens foreløbige dommerkendelse og har i sinde at anke dommen. Vi ser frem til at forsvare os selv i den her sag,« lyder det fra Donald Stohrer Jr., der er Arlas direktør for det amerikanske marked, i en pressemeddelelse.

Arla mener, at det simple er det bedste. Derfor er virksomheden stolt over at holde mejeriprodukterne så simple som muligt.

»Folk i dag kræver i stigende grad enklere fødevarer og mere gennemsigtig madpraksis. Som et selskab, der ejes af mejeribønder, lægger vi virkelig stor vægt på dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og miljømæssigt ansvar for at lave vores smagfulde og exceptionelle mejeriprodukter,« lyder det fra direktøren.

Animationsfilm af børn

Mange amerikanske farmere sprøjter væksthormonet rbST i køerne for at booste mælkeproduktionen. Men ifølge nyhedsmagasinet Forbes vil flere og flere amerikanske forbrugere af sundhedsmæssige årsager ikke drikke mælk fra mejerier, der har fået disse hormoner.

Arla lancerede sidste måned en stor reklamekampagne, der indtil slutningen af sidste uge har kørt på YouTube og Facebook. Reklamekampagnen består af to animationsfilm med børn, der skal fortælle, hvad eksempelvis rbST er. I den ene film ender det med, at moderen giver barnet en bagel smurt med Arlas flødeost, der ikke indeholder hormonet.

Budskabet fra Arla er, at virksomhedens flødeost, men også skiveost og snackost, kommer fra en produktion, hvor der hverken er brugt væksthormoner, antibiotika eller stabilisatorer.