Domicil- og sponsorfeber i elbranchen

De store elselskaber har de seneste fem år brugt næsten to milliarder kroner på nye storslåede domiciler. De sponsorerer også Superliga-hold med store millionbeløb.

DONG energy. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pengene vælter ind i de store elselskaber med regionale monopoler, og de bugnende pengekasser er de seneste år blandt andet brugt på omfattende sponsorering af landets Superliga-klubber og ikke mindst nye kæmpedomiciler, tegnet af stjernearkitekter som Henning Larsens Tegnestue og Schmidt/Hammer/Lassen.

I alt har DONG Energy, Syd Energi, NRGi og statens transmissionsselskab Energinet.dk over de seneste fem år brugt 1,8 milliarder kroner på domicilerne, der byder på op til 45 kvadratmeter pr. ansat. Senest har Syd Energi i Esbjerg igangsat byggeriet af et futurisk domicil, der med selskabets egne ord skal blive en af verdens mest energieffektive arbejdspladser.

»Vores nye domicil koster cirka 200 millioner kroner at opføre. Udover at det bliver et af verdens mest energieffektive erhvervsbyggerier, så er det også et moderne hus, der sikrer de mest optimale og effektive rammer for vores medarbejdere i mange år frem. Byggeriets budget udgør cirka fem procent af vores investeringsbudget frem mod 2015 og vil være en vigtig milepæl i selskabets vækstambitioner,« siger Niels Duedahl, administrerende direktør i Syd Energi, eller SE, som selskabet nu kalder sig selv.

Niels Duedahl medgiver, at der mangler en effektiv regulering af netselskaberne, der tjener store penge på deres monopoler, og han ønsker derfor en reform af elsektoren, hvor han ser store muligheder for effektiviseringer og konsolidering.

Et godt eksempel på, hvor meget netselskaber tjener, giver Danmarks fjerdestørste elselskab NRGi, der de seneste år har udbetalt trecifrede millionbeløb i rabatter til forbrugerne, der også er andelshavere i selskabet, på grund af den høje indtjening i netselskabet. Men det er bestemt ikke alle elskaberne, der har valgt den model.