Dom over TV 2 Radio til foråret

TV 2s direktion fælder dom over TV 2 Radio til foråret. Det oplyser den nytiltrådte direktør Merete Eldrup, der over for Business.dk opridser en række af de udfordringer, som TV 2-koncernen står over for.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
”Ved udgangen af første kvartal, skal der være lys for enden af tunnelen for TV 2 Radio,” siger Merete Eldrup.

Hun strammer dermed grebet om problembarnet, der stadig ligger langt efter de oprindelige målsætninger for lyttertal. Merete Eldrup ønsker dog ikke at uddybe, hvor kraftig lyset skal skinne for, at radioen får lov at køre videre.

”TV2 Radio kæmper med, at der blev opstillet for ambitiøse målsætninger. Nu kigger vi det hele grundigt igennem og opstiller nogle nye mål, der er mere realistiske,” siger Merete Eldrup, der ikke lægger skjul på, at reklameindtægterne for TV 2 Radio er ”en del mindre” end de forventede 40 mio. kr. i 2007.

”Hvis der kommer flere lyttere, kommer der også flere reklamer. Men det er vanskeligt at sige, hvor meget, der skyldes produktet, og hvor meget der skyldes et underudviklet radiomarked, hvor ændringer tager lang tid. Det er nok en kombination, men mere markedet end kvaliteten af radioen. Det tager lang tid at flytte folk fra DR,” siger Merete Eldrup.

Hun lægger desuden op til en forstærket indsats for at forhindre, at TV 2s hovedkanal mister yderligere og kritisk masse.

”De store hovedkanaler mister seerandele over hele verden. Vores store udfordring bliver ikke at få seertallet på hovedkanalen til at vokse, men at investere så meget, at vi kan holde den stabilt over de 50 pct. af den kommercielle sening. For at det skal lykkes, skal der tilføres flere midler,” siger Merete Eldrup. Hun understreger samtidig nødvendigheden af at fortsætte med at lancere nye betalingskanaler og på den måde gøre TV 2 mindre afhængig af reklameindtægter.

Netop reklameindtægterne har skuffet i forhold til de meget optimistiske forventninger om en vækst på 12 pct. Den reelle vækst ender på 5 pct., og det var blandt andet på den baggrund, at man trods en sparerunde til 80-100 mio. kr. for nylig måtte nedjustere forventningerne til 2007 med 70-80 mio. kr. til et nettoresultat på 100 mio. kr. Om det mål indfries ønsker Merete Eldrup ikke at udtale sig om på nuværende tidspunkt. Hun vil heller ikke kommentere forventningerne til 2008.

”Vi er afhængige af reklamemarkedet holder sig kørende i 2008, men ellers er det for tidligt at sige noget om forventningerne,” siger Merete Eldrup. Hun bekræfter imidlertid, at de nye initiativer TV 2 News og TV2 Sport, ligesom TV 2 Forlag, vil bidrage positivt til bundlinjen i 2008. Her vil der også være fokus på at få TV2.dk til at vokse sig stærkere.

”Vi har en fantastisk placering på nettet, hvor der er uanede muligheder for at udnytte vores indhold. Her bliver udfordringen først og fremmest at vælge og prioritere mellem de mange muligheder,” siger Merete Eldrup.

Hun glæder sig til samarbejdet med den nye bestyrelse, selv om hun vedgår, at det kan virke voldsomt, at både formand, Niels Boserup, og næstformand Lars Nørby Johansen, blev skiftet ud i fredags. Blot fjorten dage efter hun selv satte sig tilrette i sin nye stol.

”Jo, det er det da. Men det er de vilkår, man arbejder under. Jeg har haft et rigtig godt møde med den nye bestyrelse, som jeg glæder mig til at arbejde sammen med,” siger Merete Eldrup, der afviser at kommentere Berlinske Tidendes historie om, at det var en splittet bestyrelse, der valgte hende frem for Anders Kronborg som afløser til Per Mikael Jensen.

Som Berlingske Business kunne afsløre torsdag, indsatte Kulturminister Brian Mikkelsen (K) fredag Tivoli-direktør Lars Liebst som ny formand for TV 2

Klik her for at se status på TV2s fire nye store forretningsområder.

TV 2 News

TV 2 Radio

TV 2 Sport

TV 2 Forlag