Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
For de fleste danskere er de karakteristiske »black cabs« indbegrebet af England og London.
I løbet af de næste år kan de traditionsrige taxier dog komme til at indtage andre europæiske storbyer som eksempelvis København, hvis det står til selskabet bag bilerne, London Taxi Company.
Rattet kommer godt nok ikke til at sidde i højre side af bilerne, der heller ikke nødvendigvis bliver sorte, men planen fra selskabet er, at den nyeste CO2-venlige taxi skal ud og køre i andre europæiske storbyer allerede fra næste år, skriver Reuters.
Derfor er det heller utænkeligt, at London-taxierne kommer til at transportere danskere hjem fra byen eller lufthavnen i de kommende år.
»Lige nu er ingen byer off-limits,« siger Will Barber, der er pressechef i London Taxi Company til Berlingske.
»Vi prioriterer de byer og lande, der har de mest gunstige reguleringsordninger for elektriske taxier, og vi følger Københavns ambition om at være CO2-neutral i 2025 med interesse,« siger Will Barber.
Selskabet har i de seneste måneder besøgt byer som Oslo, Amsterdam, Berlin og Paris med henblik på at finde nye græsmarkeder til taxien.
Brexit kan dog blive et gevaldigt bump på vejen for selskabet, der risikerer at blive mødt af nye eksportafgifter, når Storbritannien træder ud af EU.
Storbritanniens premierminister Theresa May sagde i sidste uge, at Storbritannien vil forlade det indre marked i EU, som giver mulighed for uhindret samhandel med EU-landene. Hun luftede samtidig dog muligheden for, at bilindustrien måske bliver i stand til at beholde visse dele af frihandelsprivilegierne efter den endelige Brexit-aftale.