Dømt erhvervsjournalist frifundet for tre ud af fire artikler

Den dømte tidligere erhvervsjournalist på magasinet Penge & Privatøkonomi er frifundet for tre ud af fire undersøgte artikler.

Københavns Byret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

I slutningen af januar blev en tidligere journalist på Penge & Privatøkonomi dømt i Københavns Byret i en sag om kursmanipulation. Den dømte journalist får konfiskeret 10.000 kroner og idømmes desuden en betinget fængselsdom.

Sagen om kursmanipulation byggede på fire artikler, hvoraf journalisten dog blev frikendt for tre af dem. Det skriver MediaWatch, der har gennemgået dombogen fra sagen.

Af dombogen fremgår det, at de tre artikler, som journalisten blev frikendt for, var aktiekommentarer om specifikke børsnoterede selskaber, som journalisten ejede aktier i, mens artiklerne blev bragt. Den sidste artikel var en oversigtsartikel, hvor flere konkrete aktieselskaber blev nævnt, hvoraf journalisten ejede aktier i et enkelt af selskaberne.

Ifølge MediaWatch var der tale om en kursgevinst på 14.000 kroner for journalisten. Retten lægger til grund, at "størstedelen af denne stigning" skyldes artiklen i Penge & Privatøkonomi. Derfor når retten frem til, at der skal konfiskeres 10.000 kr. hos skribenten. Samtidig idømmes han 30 dages betinget fængsel.

Magasinet Penge & Privatøkonomi blev for nyligt købt af Dagbladet Børsen. Den nuværende redaktionelle ledelse arbejdede ikke på magasinet på samme tid som den dømte journalist.