Dødt løb i de højere luftlag

De flyproducerende franskmænd i Airbus formåede lige akkurat ikke at overhale rivalen Boeing på trods af vrøvl med amerikanernes Dreamliner.

Luftfartsselskaberne udvider kapaciteten - her i form af British Airways, der fik sin første Airbus A380 på landingsbanen 4. juli. Problemet er bare, at lufthavnene ikke følger med udviklingen. Det kan skabe trafikpropper i fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN TALLIS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det benhårde kapløb om at være verdens største kommercielle flyproducent fortsætter. I det forgangne år forsvarede amerikanske Boeing med et mulehår den førsteplads, som selskabet erobrede fra franske Airbus i 2012.

I hvert fald når det kommer til antallet af leverede fly. Boeing fløj 648 fly ud af hangaren, mens Airbus nåede op på 626. For begge selskabers vedkommende er der tale om et rekordår.

Til gengæld er styrkeforholdet et andet mellem de to, når det kommer til antallet af bestilte fly i 2013. Airbus kan således veltilfredse bladre igennem en ordrebog med hele 1.619 bestillinger i løbet af året - mere end det dobbelte af, hvad der var forventet.

Boeing fik kun 1.531 ordrer i hus og måtte samtidig se et par hundrede blive aflyst igen, ikke mindst som følge af den mildest talt dårlige start til selskabets storsatsning 787 Dreamliner.

I Airbus er man »ligeglade« med det snævre nederlag til Boeing, siger selskabets kommercielle direktør John Leahy. Han hæfter sig ved, at industrien vokser, at Airbus har ansat 3.000 medarbejdere i 2013, og at målsætningen for året er overgået.

»Jeg tror, vi er glade for det, vi fik. Det er et duopol med en 50/50-fordeling. Jeg går ikke rigtig op i, om de sælger to fly mere, eller vi sælger to fly mere," siger han til BBC.

En del af flyfabrikkens store leverance og ordreindtag kommer fra amerikanske flyselskaber, som har fået lidt mere luft i økonomien, ligesom asiatiske selskaber også fylder godt i statistikken.

Derudover bestilte emiraterne Dubai og Abu Dhabi med deres respektive flyselskaber Emirates og Etihad for mange milliarder sidst på året hos både Airbus og Boeing.

Og endelig har SAS i 2013 lagt billet ind på en stor sending Airbus-fly, heriblandt otte af A350-modellen, som ventes på markedet i år.

A350 ses som Airbus' svar på Boeings 787 Dreamliner. Begge er brændsstofbesparende langdistancefly, og SAS har ud over de otte option på yderligere seks A350ere.