Dødbesværligt at købe togbillet til Europa

Politikere, eksperter og embedsmænd er enige: Det er for besværligt at finde og købebilletter til togrejser rundt i Europa. Til nogle strækninger er det nærmest umuligt på nettet, viser en mini-undersøgelse.

'Gare du Nord' i Paris Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON

Skal man flyve rundt i Europa, er det nemt at finde og købe de billigste billetter gennem søgemaskiner som Momondo. Vil man i stedet rejse med tog, er situationen en helt anden.

Politikere, eksperter og embedsmænd i EU-kommissionen siger samstemmende, at det er alt for besværligt. Derudover viser en undersøgelse fra EuroBarometer, at hver anden EU-borger helt klart ville overveje at bruge mere offentlig transport, hvis man kunne købe én billet til hele sin rejse.

Avisens gennemgang af en række togrejser på tværs af landegrænser viser, at det i mange tilfælde er enten nærmest umuligt eller uforholdsmæssigt besværligt at købe billetter.

Kan ikke lade sig gøre

Europa-Kommissionen har som mål, at togtransport skal være konkurrencedygtigt med flyrejser på såkaldte mellemdistancerejser, der er mellem 300 og 1.000 kilometer lange.

Men vil man for eksempel rejse med tog fra Lyon til Barcelona, en tur på cirka 600 kilometer på tværs af den fransk-spanske grænse, kan man ikke købe billetten på nettet. Forsøger man, bliver man først mødt med følgende meddelelse på hjemmesiden raileurope.com, der er ejet af blandt andre det franske togselskab SNCF:

”Nice plan, but one trip you requested requires too many connections to be booked as a single trip.”

Forsøger man i stedet på tgv-europe.com, der er det statslige franske togselskabs internationale side, mødes man med endnu en fejlmeddelelse:

”It is currently not possible to book a train on this route. Please try again later.”

Førsøger man sig på deres fransksprogede side, får man forklaringen, at det pt. ikke er muligt at købe billetter til en grænseoverskridende rejse.

Skal man købe internationale togbilletter fra Danmark, henviser DSB til tyske Deutsche Bahns hjemmeside. Når man her forsøger at købe en billet fra København til Bruxelles, lyder det kryptiske resultat:

”Miljødirektivet indeholder en forkert parameter.”

Nemt nogle gange

Der er også rejser, hvortil man nemt og smertefrit kan købe billet. Skal man for eksempel fra Stuttgart til Amsterdam, kan man nemt købe billetten på Deutsche Bahns mangesprogede hjemmeside.

I en række tilfælde andre tilfælde kan man godt finde og købe billetten, men kun til bestemte afgange eller dele af strækningen. Søger man for eksempel en billet fra Stuttgart til London, kan man på Deutsche Bahns hjemmeside kun købe billetter til en ud af 13 afgange den pågældende dag. På raileurope.com er der flere afgange tilgængelige, men ingen af dem giver tilnærmelsesvis den hurtigste eller billigste rejse.

Alt sammen forudsætter, at man som forbruger kender til det væld af hjemmesider, man kan bruge til at søge billetter. Siderne er langt fra altid blandt dem, der dukker først op, når man søger på Google.

Meget begrænsede muligheder

I Europa-Kommissionen er man godt klar over, at den er gal.

”Der findes selskaber, der tilbyder meget effektive løsninger. Problemet opstår, når man vil rejse fra ét land til et andet,” siger Magda Kopczynska, der er chef for afdelingen for intelligente transportsystemer i Kommissionens Generaldirektorat for Mobilitet og Transport. Hun fortæller, at det ofte er nødvendigt at købe to forskellige billetter – en til grænsen og en anden videre derfra.

I maj konstaterede kommissionen i en pressemeddelelse, at der er “meget begrænsede muligheder for at booke togbilletter til rejser på tværs af landegrænser.” Man tilføjede dog, at det er “med undtagelse af et lille antal store internationale, grænseoverskridende togruter.”

Ingen fælles standard

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet fremhæver ligeledes, at der i visse centraleuropæiske lande er en form for fælles billetsystem omkring netværket af højhastighedstog.

”Men det er et af de eneste steder med fælles billetsystem.”

Ellers lider billetsystemerne under, at man på jernbaneområdet ikke systematisk anvender en fællesstandard, som det er tilfældet for flybilletter.

En oversigt fra Europa-Kommissionen viser, at der i de forskelige medlemslande findes mindst 20 forskellige ruteplanlæggere – eksempelvis Rejseplanen i Danmark. Men kun få af dem kan benyttes til at finde grænseoverskridende rejser, og det er slet ikke dem alle, der giver adgang til at købe billetter.

Politisk enighed

I Europa-Parlamentet er der bred enighed om, at det nuværende system ikke er godt nok. Socialdemokraten Silvia-Adriana Ticau, næstformand for Europa-Parlamentets Transportudvalg, siger:

”Det, der mangler i dag, er et system, hvor man kan planlægge, reservere og købe billetter til togrejser på tværs af landegrænser.”