Dobbeltspil med Vestas: Mitsubishi satser på egne havvindmøller

Selv om Mitsubishi er gået sammen med Vestas for at udvikle havvindmøller, så satser japanere stadig på at udvikle sine egne møller uden den danske samarbejdspartner.

Foto: Henning Bagger. Vestas' nye samarbejdspartner spiller på to heste.
Læs mere
Fold sammen

Det vakte stor opsigt, da Vestas og Mitsubishi i slutningen af september offentliggjorde deres nye samarbejdsaftale.

Den betyder, at de sammen i et nyt joint venture-selskab skal færdiggøre og sælge Vestas' nye mega-mølle V164, der skal blive verdens største havvindmølle.

Nu forbløffer Mitsubishi ved at afsløre, at de sideløbende med samarbejdet med Vestas er i gang med at udvikle deres egen - næsten lige så store - havvindmølle ved navn Sea Angel. Det fortæller topchef for Mitsubishis division for vedvarende energi Jin Kato i et interview med Børsen.

»Joint venture-samarbejdet med Vestas er vores hurtige måde at komme ind på markedet nu. Vores eget projekt med vores Sea Angel tager derimod lang tid om at modnes, og det arbejde gør Mitsubishi selv,« siger han til avisen.

Topchefen beskriver blandt andet, at gearkassen i Sea Angel er baseret på hydraulisk teknologi, som også kan blive integreret i V164'eren. Men han erkender, at Mitsubishi har valgt en strategi, hvor koncernen spiller på to platforme på én gang.

»Ja, det gør jeg. Derfor har kunderne mere at vælge imellem,« siger Jin Kato.

Udmeldingen vækker undren hos flere kilder i vindmølleindustrien, som Børsen har talt med. Og hos Sydbank kalder Vestas-analytiker Jacob Pedersen det for et usædvanligt træk at fortsætte udviklingen af Sea Angel-møllen.

»Isoleret set er det ikke en smuk løsning, samarbejdet taget i betragtning. Man burde umiddelbart have lukket det ned,« siger han.

I interviewet med Børsen understreger Mitsubishis topchef Jin Kato, at samarbejdet med danske Vestas er meget vigtigt for japanerne.

Men han afslører også, at den omdiskuterede købsklausul - som giver Mitsubishi ret til at overtage aktiemajoriteten i joint venture-selskabet om to år - havde afgørende betydning for samarbejdet. Det er en klausul, som Vestas ellers har haft travlt med at nedtone som ubetydelig.

Hos Vestas hovedkvarter i Århus har chefen for det nye endnu unavngivne joint venture - selskab, Jens Tommerup ikke ønsket at kommentere Mitsubishis dobbeltsatsning over for Børsen.