Disse virksomheder gør bedst indtryk på Berlingskes læsere: »Det er vigtigt, at man gør en forskel for samfundet«

De store ikoniske virksomheder i dansk erhvervsliv dominerer toppen af listen over det bedste image i dansk erhvervsliv. Det gør de både i nylig måling og afstemning blandt Berlingskes læsere.

Den globale lægemiddelvirksomhed Novo Nordisk blev grundlagt tilbage i 1923. Virksomheden producerer blandt andet insuliner, blødermedicin, væksthormon med mere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingskes læsere har talt.

Og der er stor lighed mellem deres holdninger og den nyligt udgivne imageundersøgelse, som er udarbejdet af IFO, Institut for Opinionsanalyse.

I en spritny læserafstemning står det klart, at det er de helt store danske virksomheder, der er i den absolutte top fem, og som ifølge Berlingskes læserskare har det bedste image.

På førstepladsen er medicinalgiganten Novo Nordisk, andenpladsen går til LEGO, på tredjepladsen er skibsmastodonten A.P. Møller – Mærsk, fjerdepladsen går til DSV, De Sammensluttede Vognmænd, og femtepladsen får Vestas Wind System.

Dermed er der ikke den store forskel at spore, når man sammenligner Berlingskes læserafstemning med den imageundersøgelse, som IFO har udarbejdet.

IFO’s imagemåling giver nemlig LEGO topplaceringen, og Novo Nordisk får tildelt andenpladsen. Tredjepladsen er der stor lighed med, for den får A.P. Møller – Mærsk også her. Fjerde- og femtepladsen gives derimod til Als-virksomheden Danfoss og vinduesgiganten Velux Gruppen.

Det gode image

Ifølge kommunikationsrådgiver Anna Thygesen er der en grund til, at det er disse virksomheder, der rammer toppen hos læserne.

»Jeg plejer at arbejde ud fra to konti. Den ene er goodwill, og den anden er badwill. Har man som virksomhed meget på goodwillkontoen, så vil virksomhedens image også være godt. Har man mere på badwill-kontoen vil det være omvendt,« siger hun.

Ifølge Anna Thygesen skal der to ting til, for at virksomhederne skaber et godt image.

Den ene er almindelig god opførsel, hvor virksomheden reelt set gør de ting, som de lover forbrugere og kunder. Den anden ting er, at virksomhederne forstår at gøre sig relevante for samfundet.

»Det er eksempelvis det LEGO formår. Altså ud over at de sælger en hulens masse legetøj, så har det en værdi, at det legetøj, de sælger, er af en beskaffenhed, der gør børnene det godt,« siger kommunikationsrådgiveren og fortsætter:

»Det samme ser vi med Novo Nordisk. Udover at de tjener en masse på penge på deres produkter, så er de også med til at forbedre sundheden i samfundet. Derudover har de også en fond, der deler penge ud til forskellige initiativer.«

Et godt image er med til at sikre virksomhedernes overlevelse på langt sigt, mener Anna Thygesen. Ifølge hende er det vigtigt, at brandet er godt, for at virksomheden kan overleve eventuelle shitstorme eller fortsat kan tiltrække medarbejdere til virksomheden.

»Hvis man har det gode brand samt overskud på goodwillkontoen, så kan man tåle lidt mere modgang,« siger hun.

Hun rådgiver selv sine kunder til at undgå det, hun kalder imagepleje. De skal i stedet have fokus på, at deres virksomheder generelt bare gør det godt.

»Imagepleje er ren glasur. Så prøver man bare at dække over badwill ved at pleje med lidt goodwill. Det holder bare ikke, og slet ikke, hvis det bliver afsløret. Vil man have et godt image, så skal man ville det ind til benet,« siger Anna Thygesen.