Discovery opkøber rival for milliardbeløb

Netop som Discovery Channels årlige temauge om hajer er sluttet, har kanalens ejer, Discovery Communications, fået en ny fangst med opkøbet af selskabets rival Scripps Networks Interactive for 14,6 mia. dollar.

Discovery Communications. Fold sammen
Læs mere
Foto: JIM BOURG

Det skriver Financial Times.

Købsaftalen kommer på et tidspunkt, hvor både Discovery og Scripps har været udfordret af nye digitale tv-tjenester og de amerikanske forbrugeres stigende onlineforbrug.

Købet af Scripps samler en række forskellige tv-kanaler, og det kan betyde, at Discovery vil blive bedre rustet til at overleve fremtiden indenfor både traditionel betalings-tv og den nye digitale verden.

»Vi har rykket os mod denne måde at tænke på: Hvad vil folk betale for, når de kan se alting, og hvad har vi, som folk gerne vil betale for, før de betaler for aftensmad? Det her giver os en kæmpe indholdsmaskine, og den vil tillade os at bringe indholdet til enhver platform,« siger Discoverys topchef, David Zaslav, til Financial Times.

Discovery forventer at kunne høste 350 mio. kr. i omkostningsbesparelser, og at opkøbet kan stille virksomheden bedre i forhandlinger om transportgebyrer, som er blevet en gunstig forretning for netværksejere.