Discountkæder slås om kunderne

Kampen mellem de seks store discountkæder er spidset til efter liberaliseringen af lukkeloven, og halvdelen af dem genererer ikke overskud.

Aldi er en af de lavpriskæder, der har det svært i konkurrencen om discountmarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det skriver Jyllands-Posten.

De danske discountkæder har nydt godt af liberaliseringen af lukkeloven, der er en direkte årsag til væksten.

Discountkædernes markedsandel vil ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia vokse 8 pct.point frem mod 2020, og både Netto, Fakta og Rema 1000 har varslet flere forretninger. Men selv om kæderne vil vokse, vil lønsomheden ikke nødvendigvis følge med.

»Kæderne satser på vækst, fordi de forventer, at det vil være en god forretning på længere sigt. Spørgsmålet er, om de får ret, da tre af seks kæder ikke tjener penge. Det er vanskeligt at forestille sig, at de alle kan blive lønsomme,« siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, til Jyllands-Posten.

Netto, Fakta og Rema 1000 løber rundt, mens bundlinjen de seneste år har været negativ for Kiwi, Lidl og Aldi.