Discountkæder angribes af aggressiv e-butik

Danskerne skal kunne købe dagligvarer på internettet lige så billigt som i Netto, lyder løftet fra nemlig.com. Initiativet kan udløse markante reaktioner fra gamle discountkæder, vurderer eksperter.

Stefan Plenge - Adm. Direktør for Nemlig.com Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske discountkæder bliver nu udsat for det mest aggressive angreb fra internettet nogensinde.

Det er e-butikken nemlig.com, der vil sælge dagligvarer ligeså billigt som de danske discountbutikker. Målet er at chokere markedet og kapre et stort antal dagligvarekunder fra de traditionelle discountbutikker. Det vil nemlig.com gøre ved at tilbyde samme priser på over 1.200 basale dagligvarer, som varerne kan købes for i Netto-kæden.

Det er aldrig set i Danmark, at en dagligvarebutik på internettet forsøger at konkurrere med discountbutikkerne på pris. Hidtil har onlinebutikkerne markedsført sig på bekvemmelighed, men det kursskifte kan fremprovokere en reaktion i dagligvaremarkedet:

»Ikke bare Netto, men også Fakta, Lidl og andre kæder kan finde på at reagere på dette. Nemlig.com byder i realiteten op til en ny priskrig på dagligvarer, og et oplagt modtræk for Netto er at sænke priserne yderligere. For Netto har en større volumen og indkøbsstyrke, og derfor har kæden et frirum til at reagere,« siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel og direktør i Detailhandels Promotion.

Han forudser, at mange vil fravælge indkøbsturen til Netto, Fakta og Lidl:

»Initiativet er banebrydende og vil føre til, at nemlig.com stjæler prisfokuserede kunder fra discountbutikkerne. Det vil give markant vækst på kort sigt.«

At det er første gang i dansk dagligvarehandels historie, at en e-butik konkurrerer med discountbutikkerne på prisen, bekræfter detailhandelsekspert Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch:

»Det er en meget aggressiv melding, nemlig.com kommer med. Den vil uden tvivl kunne lokke kunder, som hidtil har haft den opfattelse, at e-handel er for dyrt, ind i folden.«


At kursskiftet er et nybrud på det danske dagligvaremarked, fastslår også Mogens Bjerre, professor ved Copenhagen Business School:

»Det er meget markant, at man som e-butik nu vil forsøge at neutralisere prisforskellen til en discountbutik som Netto. Hvis nemlig.com har råd til at køre med disse priser i lang tid, så kan Netto blive tvunget til at genoverveje, hvordan kæden så vil lokke kunderne ind i en fysisk butik,« siger han.

Nemlig.coms stifter, Stefan Plenge, er overbevist om, at satsningen vil bære frugt.

»Vi gør noget, som ingen hidtil har troet kunne lade sig gøre. Det er den største offensiv, vi har iværksat i virksomhedens historie,« siger Stefan Plenge.

På tre år er virksomheden vokset fra en enkelt til 250 medarbejdere. Nemlig.com forventer, at de lavere priser vil sætte yderligere fart på væksten.