Discountbutikker i kamp på liv og død

Discountbutikkerne står foran en hård kamp på liv og død, hvor de svageste vil tabe. Det forudser ny prognose, som vurderer Kiwi og Aldi som truet.

Foto: Kim Haugaard. Fremtiden ser ifølge ny prognose dyster ud for Kiwi og Aldi, som ligner de svageste spillere på et hårdt discountmarked.
Læs mere
Fold sammen

Discountkæderne må efter 10 år med vækst erkende, at væksten flader ud, og det kan koste liv for de svageste spillere på markedet. Det skriver Dagbladet Børsen

Mens Netto, Fakta og Rema 1000 fortsætter med at åbne butikker, vil kæder som Kiwi og Aldi være i farezonen for at blive presset ud af det danske marked. Baseret på regnskab er de to kæder markedets svageste. Alene i fjor tabte Kiwi over 100 millioner på driften, og Aldi har kørt med underskud de seneste tre år.

Læs også: Brancheanalyse: Sådan går det supermarkederne

Det er analysefirmaet Retail Institute Scandinavia, som i en ny prognose om dansk dagligvarehandel frem mod 2023 forudser de dystre udsigter.

»Det kan godt være, det ikke kun bliver et bump eller to på vejen for kæderne, men at der kommer en situation, hvor én må drosle ned eller helt trække sig ud af markedet,« siger Henning Bahr, indehaver og administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, til Børsen. Han tror, at der efter 2018 bliver ryddet ud i discountbutikkerne.

Hos Aldi afviser direktør for de danske butikker, Hans Erik Hansen, at Aldi vil blive tvunget væk fra det danske marked.

»Der er flere tiltag undervejs fra vores side, så vi kaster ikke håndklædet i ringen,« siger han til Børsen.

Aldi har 235 butikker i Danmark efter at have lukket 15, som ifølge direktøren ikke var »tidssvarende.« Men planen er at åbne flere nye og større Aldi-butikker.

Ifølge prognosen stiger det samlede antal butikker fra omkring 1550 i dag til 1700 i 2023, men det bliver sværere og sværere for discountkæderne at få tilladelse fra kommunerne til at bygge nye butikker. Det skyldes ifølge Henning Bahr blandt andet, at kommunerne er bange for at butikkerne uden for bymidten koster kundestrøm og liv inde i midtbyen.

Fakta er i dag landets næststørste discountkæde med omkring 420 butikker, kun overgået af Dansk Supermarkeds Netto med godt 440 butikker. Discountkæderne tegner sig i dag for godt 39 procent af den samlede kolonialomsætning på 115 milliarder kroner, men discountandelen ventes ifølge prognosen at vokse til knap 44 procent i 2023.