Direktørens inspirationskilde risler fra Norge

Når Rema 1000s adm. direktør taler om ledelse, kommer inspirationen tydeligvis fra den norske stifter, Odd Reitan. Henrik Burkal forsøger at holde begge ben på jorden i en tid, hvor Rema 1000 er i rivende udvikling.

»Lyder det hapsiflapsi?« spørger Rema 1000-chefen, Henrik Burkal, mens han forklarer sin ledelsesfilosofi. Foto: Betina Garcia
Læs mere
Fold sammen

»Lyder det hapsiflapsi?«

Når man på en råkold decemberdag sidder på et uopvarmet kontor bag lageret i discountbutikken Rema 1000 på det byggepladslignende Carlsberg-område på Vesterbro i København, og lige er blevet budt på en småkage og fået skænket en kop sort kaffe fra kanden, så ja.

Det kan godt lyde lidt »hapsiflapsi«, når den administrerende direktør i Rema 1000, Henrik Burkal, taler om »management by jazz«, refererer til citater fra amerikanske ledere fra Walt Disney World og fortæller om at forebygge højdeskræk i de norske fjelde.

Når Henrik Burkal taler om ledelsesfilosofi, taler han meget hurtigt og meget fynsk. Det betyder, at han er begejstret, forklarer direktøren, da jeg spørger til de fynske toner.

Om det er den rå begejstring eller direktørens store inspirator i form af Rema 1000s norske stifter, Odd Reitan, er uvist. Men sikkert er det, at der er noget, der virker. Henrik Burkal har, siden han tiltrådte som administrerende direktør i Rema 1000 for otte år siden, forvandlet en omsætning på tre milliarder kroner om året til næsten tre gange så meget i år. Sidste år voksede kæden næsten 20 procent, og i år ligger væksten på omkring 13 procent, svarende til en milliard kroner. Men de aggressive vækstplaner stopper ikke her.

Næste år vil Henrik Burkal åbne yderligere 15-20 butikker, og i 2015 skal Rema 1000 ligge i top 3 på dagligvaremarkedet. Trods de ambitiøse planer forsøger Henrik Burkal at holde benene på jorden.

»Stærk vilje uden ydmyghed er en farlig cocktail. Vi har en stærk vilje til vækst og sejr, men det er utroligt vigtigt, man går ind til kampen med den ydmyghed, der skal til, og bevarer det fokus, der skal til, for rent faktisk at levere præstationer. Det er det, det handler om. Det er præstationen hver eneste dag i forhold til hver eneste kunde. Store tal skabes af mange små handlinger,« siger han og tilføjer:

»Vi må gerne være glade for vores præstationer, men vi må aldrig blive selvfede.«

Filosofien i Rema 1000 har Odd Reitan fået nedfældet i en lille, mørkeblå bog, og bladrer man hurtigt igennem siderne, kan man ikke undgå at falde over klicheer. Blandt andet handler værdigrundlag nummer otte om at have det »morsomt og lønsomt«. Hvem ønsker ikke det, fristes man til at spørge?

»Når vi arbejder med noget, vi holder af, når vi arbejder med noget, vi brænder for, så kan vi også komme til at tjene penge på det. På den måde er der meget passion og hjerte i det,« siger Henrik Burkal.

En af de ting, som Henrik Burkal selv fremhæver, når han skal forklare Rema 1000s succes, er hans tanker omkring stordriftsfordele og det, han kalder smådriftsfordele. Han grifler lystigt ord og streger ned på et stykke papir, mens han forklarer, at stordrift har noget at gøre med logistik, indkøb og markedsføring.

»Smådriftsfordele handler om, at hver enkelt købmand driver sin egen virksomhed med sine egne medarbejdere inden for konceptet, og forløser den frihed og det potentiale, der er i lokalsamfundet,« siger direktøren, og understreger, at effektivitet kræver decentralisering og ensartethed. Han tager med andre ord afstand fra, at butikkerne skal være ens.

Den foreløbige ekspansionsplan i Rema 1000 rækker frem til 2018, men Henrik Burkal har umiddelbart ingen planer om at rykke videre til udfordringer uden for Rema 1000-regi.

»Jeg er så privilegeret, at jeg er landet et sted, hvor ejernes holdninger og min egen holdning er tæt på at være synkront. Det betyder, når jeg skal tage beslutninger, at jeg kan bruge maven og hjertet, og ikke kun hovedet, som selvfølgelig skal analysere,« siger han og understreger oprigtigt:

»Det er Rema 1000, jeg gerne vil.«