Direktør: Post Danmark tjener næppe penge på Coop-aftale

Post Danmark har underbudt FK Distribution i en sådan grad i en kamp om en stor aftale med Coop, at det statslige postselskab formentlig ikke kan tjene penge på det, lyder påstand fra konkurrenten.

Foto: Claus Bjørn Larsen. Mads Dahl Andersen, administrerende direktør i FK Distribution.
Læs mere
Fold sammen

Påstanden kommer fra Mads Dahl Andersen, administrerende direktør i FK Distribution, der blandt andet omdeler tilbudsaviser, efter at selskabet har måttet se en mangeårig aftale med Coop om omdeling af tilbudsaviser gå til Post Danmark.

- Jeg kan konstatere, at de (Post Danmark, red.) sidste år havde et underskud på over 180 mio. kr. på det ikke-befordringspligtige område. Og efter min opfattelse, mener jeg ikke, at de kan tjene penge med de priser, de kommer med, siger Mads Dahl Andersen til Ritzau Finans.

Coop og FK Distribution har ellers forhandlet om en forlængelse af aftalen, der udløber 1. januar 2016, men det er altså ikke mundet ud i en forlængelse.

Mads Dahl Andersen vil ikke kommentere selve forhandlingsforløbet med Coop, og han vil heller ikke sige, hvor stor aftalen er rent økonomisk. Han kan dog fortælle, at Coop indtil nu har været en af FK Distributions to største kunder.

Han siger desuden, at selskabet ind til videre ikke har planer om nedskæringer eller andre lignende tiltag som følge af den tabte kontrakt.

FK Distribution er ejet af North Media, der er Danmarks eneste børsnoterede mediekoncern. North Media oplyser, at tabet af Coop-kontrakten vil påvirke indtjeningen negativt gældende fra næste år. Forventningerne vil blive specificeret i forbindelse med selskabets årsrapport for 2015.