Direktør for Danmarks mest coronaramte virksomhed med opråb til regeringen: Sælg Danmark som et trygt rejsemål

Selvom direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye i sidste uge kunne præsentere det »dårligste halvårsregnskab i virksomhedens historie«, ser han med forsigtig optimisme på fremtiden for Danmarks største lufthavn. Det kommer til at tage år at komme tilbage til niveauet før pandemien, spår han. Men coronaudviklingen går godt, og Danmark er tryg at rejse til – derfor har han en opfordring til regeringen.

Lufthavnsdirektør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye opfordrer regeringen til at bakke op om rejse-, hotel- og oplevelsesbranchens indsats for at sælge Danmark som et sikkert rejsemål. Coronakrisen har været særlig hård ved oplevelsesøkonomien. I 2020 estimerede Wonderful Copenhagen, at der ville blive tabt 8,6 milliarder kroner i omsætning henover sommermånederne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I kølvandet på Københavns Lufthavns »dårligste halvårsregnskab nogensinde« kommer lufthavnsdirektør Thomas Woldbye nu med en opfordring til regeringen. Han mener, at det er vigtigt, at den arbejder sammen med rejse-, turisme- og oplevelsesbranchen for at gøre Danmark til et sikkert og attraktivt rejsemål – så oplevelsesøkonomien kan komme i gang igen.

»Jeg synes, at hele branchen skal stå sammen, så vi kan gøre Danmark til et attraktivt land at rejse til, og så vi kan få oplevelsesøkonomien på fode igen. Alle virksomheder i den branche er hårdt ramt. Derfor vil jeg opfordre regeringen til at bakke op om den indsats,« siger Thomas Woldbye.

Woldbye understreger, at han ikke opfordrer til statsstøtte. Han ønsker i stedet, at regeringen og myndighederne arbejder sammen med virksomhederne i branchen for at markedsføre Danmark som et trygt land at rejse til. Som et land, hvor man gerne vil have turister, erhvervsrejsende og konferencer.

»Staten bør bakke op om initiativer, der gør Danmark attraktiv at rejse til. Coronamæssigt og sikkerhedsmæssigt er Danmark attraktiv at rejse til, og vi bør vise, at vi gerne vil have, at folk kommer hertil, så vi får den del af økonomien op at køre igen. Det, tror jeg, er en opgave, som alle skal bakke op om i en periode,« siger Thomas Woldbye.

Thomas Woldbye har været administrerende direktør i Københavns Lufthavn siden 2011. Før han blev direktør i Danmarks knudepunkt for lufttrafik, var han ansat godt 27 år i A.P. Møller – Mærsk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Hårdt ramt af krisen

Københavns Lufthavns tomme gange, afgangshaller og butikker var i foråret 2020 et tydeligt symbol på konsekvenserne af coronakrisens nedlukning af samfundet.

Nedlukningen af flytrafikken var hård ved lufthavnen og lokalområdet i Tårnby, hvor arbejdsløsheden i begyndelsen af krisen steg mere end i resten af landet. Før coronaen ramte, var der flere end 22.000 ansatte i de 1.000 virksomheder i og omkring lufthavnen. I dag er der 13.000 ansatte.

Krisen har påvirket lufthavnen langt ind i 2021, og det afspejlede sig også i halvårsregnskabet, som blev præsenteret onsdag.

Men efterhånden som vaccineudrulningen har taget fart, og rejserestriktionerne lettes, er flypassagererne så småt vendt tilbage til lufthavnen. Der spottes lys for enden af landingsbanerne i Kastrup.

»Vi har haft ti procent af det antal passagerer, som vi normalt har, så 90 procent af vores omsætning er forsvundet. Set i det lys er regnskabet, hvad det er. Samtidig vil jeg også sige, at juli heldigvis har været noget bedre, og at vi kan se en ende på, at vi skal låne penge hver måned for at holde lufthavnen åben. Og det er jo positivt,« siger Thomas Woldbye.

Langt sejt træk

Selvom coronasituationen på nuværende tidspunkt ser ud til at være under kontrol, understreger Thomas Woldbye, at fremtiden er behæftet med usikkerhed. Deltavarianten og risikoen for nye mutationer kan sende lufthavnen tilbage i mørket.

Derfor har lufthavnen heller ikke offentliggjort nogen forventninger til årets resultat.

Thomas Woldbye forventer også, at det kommer til at tage lang tid, før lufthavnen er på den anden side af krisen og kan præsentere tal, der er på niveau med 2019.

»Vi må se, hvornår vi er tilbage til niveauet i 2019. Det er vi ikke i 2021, og det er vi næppe heller i 2022, så det bliver nok tidligst i 2023 og forhåbentlig allersenest i 2025,« siger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn har pensionskassen ATP og den canadiske pensionsfond OTTP som hovedaktionærer med en samlet ejerandel på 59 procent.

Derudover ejer den danske stat 39 procent af lufthavnen. Den sidste smule af aktierne er ejet af en lang række småaktionærer.