Dine kunder er kinesere og vilde med porcelæn: Sådan vil betalingsgiganter profitere af kunders data

Med en ufattelig mængde transaktionsdata ser selskaberne bag verdens største internationale betalingskort en fordel i at dele deres viden med forretninger, så butikkerne kan målrette deres salg. Dansk Erhverv frygter, at detailhandlen sender kunder i armene på IT-giganter.

Svenskeren Mats Taraldsson, der er nordisk chef i Mastercard, var fredag i København for at deltage i det nordisk-baltiske fintech-initiativ Lighthouse Development Program. Han ser et stort potentiale i det danske betalingsmarked. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

For hver gang, danskere eller turister svinger deres kreditkort i butikkerne, får betalingsgiganterne en enorm viden om deres kunders forbrugsmønstre. Den viden vil Visa og Mastercard i endnu højere grad høste frugterne af.

»Vi vil godt hjælpe vores forretninger med at fortælle dem, hvor deres kunder kommer fra, hvilke tidspunkter shopper de på, og hvilke varer køber de? Forretningerne kan dermed målrette deres salg,« siger Jens Damgaard, landechef for Visa i Danmark.