Din mobilregning styrtdykker

Discountmobilbrugerens regning er faldet med 75 procent på tre år. Nu ser prisfaldet dog ud til at slutte. I stedet kommer der mere i pakken.

I kampen for at vinde danskernes gunst har mobilselskaberne sænket priserne kraftigt. Fold sammen
Læs mere

Danskernes mobilregninger styrtdykker. På tre år er der hakket tre fjerdedele af udgifterne af den månedlige betaling, men selv om priserne kan komme endnu længere ned, synes priskrigen at have nået et foreløbigt leje – og i stedet for endnu billigere priser dækker mobilabonnementet mere og mere.

Siden mobilrebellen Onfone rykkede i felten i efteråret, har de store danske teleselskaber blødt, og kunderne har opdaget, at de kan få det samme til halv pris blot ved f.eks. at skifte fra TDC til TDCs lavprismobilselskab Telmore eller fra Telenor til Telenors CBB Mobil.

For en discountmobilbruger med 30 minutters taletid og 1.500 SMS-tekstbeskeder om måneden er det billigste abonnement faldet fra 91 kroner i januar 2008 til 24 kroner i januar 2011, viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen. I faste priser er det 75 procent mindre. Har man direkte trukket stikket på sin fastnettelefon og valgt et mobilabonnement med 150 minutter, er det blevet 23 procent billigere de seneste tre år og koster nu 58 kroner om måneden.

Smertegrænsen flytter sig konstant

Men det er langtfra slut, siger teleanalytiker Torben Rune, direktør i rådgivningsvirksomheden Netplan:

»Prisen for et mobilminut vil nærme sig nul. Vi flyder over i fastprismodeller, og smertegrænsen flytter sig hele tiden, fordi den teknologiske udvikling konstant gør det billigere for teleselskaberne at producere et mobilminut. Der er fortsat fastnetkunder, der flytter til mobil, og folk bruger deres mobiler mere og mere, så udnyttelsesgraden på mobilnettet stiger, hvilket gør det billigere for selskaberne,« siger han.

Flere og flere bruger også dataforbindelsen over mobilnettet til at tale på fra mobiltelefonen, såkaldt IP-telefoni. Det udfordrer priserne, og med EUs forestående indgreb mod datapriserne i udlandet, vil markedet ændre sig endnu hurtigere.

Mere i pakken – til samme pris

»Pakkeløsninger bliver endnu mere specialiserede, så der er en pakke til pensionisten, en til den studerende og en til sommerhuset. Forskellen vil ligge i forskellige produkter, der bliver tilføjet til pakkerne. Men på længere sigt vil tale blive et tillægsprodukt til datapakken,« siger Torben Rune.

Udfordreren Onfones administrerende direktør, Morten Strunge, har ikke et bud på, hvor smertegrænsen for et mobilminut går.

»Det afgør markedskræfterne. Kunderne skal nok få mere for pengene, men det er nok mere for penge, de allerede betaler i dag. Vi vil hellere lægge mere i pakken end blot at se på pris, pris og pris. Vi har siden januar sidste år solgt fem timers tale for 149 kroner om måneden, og her har markedet sat sig. Det koster det i dag, hvor CBB, Telmore m.fl. har sat priserne ned,« siger Morten Strunge.

Teleanalytiker Torben Rune peger på, at produkterne på længere sigt bliver så ens, at privatkunder ikke i samme grad som nu gider shoppe rundt mellem selskaberne. Og samtidig vil kendte teknologier som SMS og MMS-billedbeskeder blive mere udfordret af den gammeldags e-mail, fordi e-mailen på moderne telefoner er lige så nem at bruge – bare billigere.