Din landsdel afslører din net-shopping

Hvor du bor har stor betydning i forhold til, hvad du laver og køber, når du er på nettet.

På landsplan er der store regionale forskelle på, om vi går på nettet fra tablets eller telefoner, og det er meget forskelligt, hvad vi bruger dem til. Foto: Bobby Yip, Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Østjyderne køber møbler, københavnerne take-away, og på Fyn og i Nordjylland køber de shampoo og kosttilskud. Mulighederne på nettet er mange, og det er vores vaner også.

En netop offentliggjort befolkningsundersøgelse fra Eniro viser helt klare tendenser i vores internetvaner i forhold til, hvor vi bor.

København er det sted i landet, hvor der handles mest på nettet, og hele 48 procent af hovedstadens borgere køber take-away på nettet hver måned. På Fyn er de mest flittige til at tage mobilen op ad lommen, når der skal handles på nettet, og i Nordjylland handler de, mens de er på farten.

Vanerne er mange, selvom Danmark er et lille land, og koncernchef i Eniro Stefan Kercza siger, at undersøgelsen viser nogle overraskende forskelle i netforbruget.

»Danmark er et lille land, og man kunne forvente et mere ensartet forbrugsmønster på tværs af regionerne. Men der er en høj grad af variation i, hvad vi køber på nettet, og hvilke enheder vi bruger til indkøbene,« siger koncernchefen i en pressemeddelelse.

I forlængelse heraf påpeger han også vigtigheden af, at virksomheder tilpasser deres tilstedeværelse på nettet, for eksempel ved at optimere webshops til visning på mobile enheder.

På landsplan er der også stor forskel på, om vi tilgår internethandlen fra computere eller mobile enheder. De fleste danskere gør det fra en stationær eller bærbar computer. Dette er 89 procent på tværs af regionerne. Flere og flere gør det også fra mobile enheder, og på tablet-fronten ligger Sønderjylland i front. Her bruger 31 procent en tablet til internethandel. Fynboerne er flittigst med mobilen, når der skal handles på nettet, og den er 18 procent af øboernes favorit-enhed at handle fra.

Undersøgelsen bygger på data indsamlet af Eniro blandt 2.009 repræsentativt udvalgte respondenter.