Din bedstefars værdisæt er godt krisekompas

Gode gammeldags værdier som ærlighed og integritet hjalp vingeskudt virksomhed succesfuldt gennem finanskrisen.

Tøjet i NagPeople er ofte dystert og har et strejf af avant garde Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hold fast i dine værdier og vær god ved dine venner.

Det lyder som noget, en bedstefar siger til sit barnebarn i en konfirmationstale, men det er værdier, som detailkæder kan bruge til at komme succesfuldt gennem krisen.

Når pengepungen snurrer sig sammen hos forbrugerne, og indkøbet af nye møbler eller nyt tøj ikke har sin plads på forbrugernes budget, så kan man i sidste ende være nødt til at skære ned.

"Mange har været ude at kigge på udgifterne og rationaliseret dem, men det handler om at gøre det steder, hvor kunden ikke opdager det. Man skal ikke skrue ned på branding eller kundeoplevelse," siger Mette Skovgaard Frich, der er seniorkonsulent hos Retail Institute Scandinavia.

Netop branding omkring forretning og hele butikken identitet var vigtig hos tøjforhandleren NagPeople, da krisen begyndte at kradse.

Krise på forskud

Der behøver ikke nødvendigvis at være bål og brand i den halve finansverden, før der er krise. Det måtte Christian Gregers Back sande, da hans virksomhed, NagPeople, løb inde i økonomisk problemer og ultimativt en betalingsstandsning umiddelbart inden finanskrisen.

Regnskabsåret 07/08 bød på et resultat før skat på minus 2,4 millioner kroner, og det krævede en omstrukturering, der har gjort NagPeoples tur i finanskrise-maskinen mere skånsom.

"Alt det, der skete kort tid inden krisen, gjorde, at vi skar alt nice-to-have væk og fokuserede på need-to-have," forklarer Christian Gregers Back, "Men vi har været gode til at fokusere på indtjeningen uden at give afkald på kreativiteten i vores forretning."

Tøjforretningen med hang til dyre produkter i dystre farver var - ifølge ejeren - helt ærlig om dens situation over for leverandører, og det gav en tillid, som er kommet butikkerne Nag Store og Nag Classic til gode siden hen.

"Vi har hele tiden informeret dem om, hvordan forretningens status har været, og det har gjort, at leverandørerne for eksempel har givet lidt ekstra kredit eller givet mere tid til at introducere nye produkter," siger Christian Gregers Back.

Et af Nagpeoples nye tiltag er www.nagpeople.com, som på trods af krisen også har fået en flyvende start.

NagPeoples administrerende direktør og ejer fremhæver også virksomheden flade struktur, der har givet en meget kort vej fra udfordring til handling i virksomheden, der siden kriseåret 2008 har vendt bøtten og leverede sidste år et resultat før skat på knapt 1,4 mio. kroner, og de sidste tre år sammenlagt har haft overskud på 4,2 mio. kroner.

Hold dine venner tæt

Netop det gode forhold til leverandører, som NagPeople har plejet så godt, kan være vigtigt i krisetider.

De fleste producenter vil nemlig gerne nedbringe deres arbejdskapital, for at få et friere cash-flow - men samtidigt er det et godt sted at vride citronen.

"Det kan være farligt at sende den ekstra udgift videre til forbrugeren og det er lettere at være hård ved dem, end ved forbrugeren," siger Mette Skovgaard Frich

Er du selv en finanskrisevinder? Se vores Danmarkskort over finanskrisevindere ved at klikke på linket nedenfor. Fortæl os gerne din egen historie, hvis du selv vil med på kortet.