Digitalt privatliv bliver primært for de rige og berømte

Datasikkerhed er det nye økostempel, som virksomheder skal jagte, hvis de vil tiltrække kunder. Det bliver i første omgang en nicheforretning for folk, der har råd til datasikkerhed, siger Pernille Tranberg, der netop har udgivet bogen »Dataetik«.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson. Portræt af Pernille Tranberg som har skrevet en bog om dataetik. I den diskuterer hun bl.a. muligheden for, at virksomheder i højere grad profilierer sig på at være "datasikre", altså tilbyde brugere datasikkerhed. Lidt som en ny bæredygtidhedstrend.
Læs mere
Fold sammen

Forbrugerne er ved at vågne op, og det skræmmer virksomheder fra vid og sans.

Især den yngre generation er nemlig begyndt at indse, at gratis-tjenester som Facebook og Google faktisk ikke er gratis. Brugerne betaler med personlige data, som internetgiganterne tjener milliardbeløb på.

Brugeråbenbaringen har haft den konsekvens, at flere benytter digitale værktøjer som de såkaldte »add-blockers« på nettet, der blokerer reklamer.

I det hele taget forsøger flere at sløre deres digitale identitet eller give direkte forkerte oplysninger til hjemmesider, når de f.eks. opretter online-profiler.

Og tendensen bekymrer industrien, fordi de dermed mister adgangen til de værdifulde data. Det forklarer Pernille Tranberg, rådgiver i dataetik og medstifter af tænkehandletanken Dataethics, der sammen med Gry Hasselbach, også fra tænkehandletanken, netop har ud­givet bogen »Dataetik - Den nye konkurrencefordel«.

I bogen forklarer de to forfattere, hvordan virksomheder kan komme brugertendensen i møde, så de fortsat har adgang til de værdifulde data.

»I øjeblikket er brugerne chokerede over at opdage, at deres nøgenbilleder ligger på nettet. Men det har den konsekvens, at de i stigende grad bliver mere bevidste om, hvor meget information der ligger om dem på nettet. Så vil de også forsøge at begrænse omfanget af data, de afgiver. De vil ikke finde sig i at blive overvåget,« siger Pernille Tranberg.

Den tendens skal virksomheder komme i møde ved at sikre privatlivet gennem deres apps og hjemmesider. Det betyder, at brugernes data hverken må risikere at havne i de forkerte hackerhænder eller bliver solgt videre uden udtrykkeligt samtykke.

Sikkerhed giver flere kunder

Hvorfor vil virksomheder beskytte brugeren, hvis det netop er data, de kapitaliserer på?

»Virksomheder kan få flere kunder, hvis de kan garantere datasikkerhed. Desuden tyder eksperimenter på, at brugere er villige til at overgive endnu mere data til virksomheden, hvis de har tillid til den. Det betyder, at virksomheder kan samle data, som er ægte, og som faktisk kan bruges til noget. Det er guld værd,« siger Pernille Tranberg. Hun tilføjer, at det er en langsigtet strategi for virksomhederne. Ligesom det har været med den grønne omstilling:

»Hvis virksomheder gør som Facebook og opsamler data bag brugerens ryg og gør det til en forretning, kan de tjene penge her og nu, men det er ikke en langsigtet strategi.«

Men det bliver ikke gratis at beskytte sit privatliv på nettet, mener forfatteren.

Pernille Tranberg tror derimod, at det i første omgang bliver et luksusvaremærke, ligesom økologi har været.

»Det dygtige erhvervsliv lytter til deres kunder, og kunderne efterspørger mere privatliv. Det er ret indlysende, hvad tendenserne er nu,« siger hun og tilføjer:

»Efterspørgslen vil især komme fra de rige, de veluddannede og de kendte. De vil have datasikkerhed. Den gruppe er attraktive kunder for mange virksomheder. Derefter vokser markedet forhåbentligt, så det bliver billigere og alle kan være med. Men det bliver desværre nok sådan, at det vil koste penge at beskytte sit privatliv på nettet.«