Digitalisering er på vej ud til Vestas-kunderne

Den danske vindmølleproducent Vestas har i gennem flere år benyttet sig af digital viden - eller Internet of Things (IoT) - når de har skullet producere og sætte vindmøller op.

Foto: Henning Bagger.
Læs mere
Fold sammen

Det fortæller senior vice president for IT, Torben Høeg Bonde, fra Vestas.

- Vi begynder nu lige så stille at videreudvikle på konceptet og i samarbejde med vores kunder udtænke yderligere muligheder. Vi bruger data mere strategisk, og det kommer vores kunder til gode, siger senior vice presidenten til Ritzau Finans.

En rapport offentliggjort fredag om IoT-tiltag, der er udarbejdet af Monitor Deloitte for Ericsson Danmark i samarbejde med DI Digital, viser, at 76 pct. af de danske virksomheder mener, at IoT-tiltag vil komme til at transformere deres selskaber inden for de kommende tre år. Men den transformation er man i Vestas allerede i fuld gang med.

- Vi har brugt IoT, før begrebet blev opfundet. Vi har allerede i mange år opsamlet data fra kundernes møller, som vi har brugt til dels at videreudvikle nye og yderligere effektive møller, dels at hjælpe kunderne til at få mere ud af deres investeringer. Dette er sket blandt andet ved at beregne helt præcist, hvor det vil være mest optimalt at opstille møllen, siger Torben Høeg Bonde .

Og hvor Vestas selv har brugt data i mange år, breder de nu også informationerne ud til kunderne:

- Ved at kombinere data fra møllerne med blandt andet vejrdata er vi også i stand til at forudse, hvor meget kunden vil kunne få ud af sin mølle og hvilke tiltag, der kan gøres for at øge denne værdi yderligere. Det at have en styringsenhed i en mølle og bruge data er noget, der både er til gavn for os, men bestemt også for vores kunder, forklarer Torben Høeg Bonde.