Digitale recepter volder Lars Rasmussen hovedbrud

Det er et par mindre bump på vækstvejen, der har tvunget Coloplast til at indlede regnskabsåret 2014/15 med en nedjustering. Overordnet set kører forretningen helt på skinner, forsikrer topchef Lars Rasmussen.

Foto: Jonas Vandall. Torsdag: Det var et par mindre bump på vækstvejen, der tvangColoplast til at indlede regnskabsåret 2014/15 med en nedjustering. Overordnet set kører forretningen helt på skinner, forsikrede topchef Lars Rasmussen.
Læs mere
Fold sammen

Coloplasts vækstambitioner er uændrede og der er ingen grund til at frygte, at selskabet ikke kan leve op til sine langsigtede vækstmål om syv til ni pct. årlig vækst.

Sådan lyder forsikringen fra Coloplasts topchef Lars Rasmussen.

”Hele forretningen kører på skinner og efter planen. I dette kvartal måler vi os op mod et meget højt 1. kvartal 2013/14, så vi har hele tiden forventet, at væksten ikke ville blive så høj i starten af regnskabsåret. Så er der så sket et par ting siden årsregnskabet for tre måneder siden, som vi ikke havde kunnet forudse,” siger Lars Rasmussen.

Det, der er sket, er dels at det russiske marked har udviklet sig værre end ventet. Antallet af statslige udbud er mindre end ventet, og værdien af udbuddene svinder også ind.

Samtidig driller indførelsen af digitale recepter i Storbritannien Coloplast. Udover at sælge sine stomiposer og katedre gennem traditionelle distributionskanaler, har Coloplast også et eget distributionsselskab, som leverer produkter fra både Coloplast og konkurrenterne direkte ud til slutbrugeren.

I Storbritannien får homecare-distributører et tilskud til distributionen fra staten, og derfor er det en forretning med en forholdsvis stor omsætning.

For at kunne levere stomiposer eller katedre direkte til patienterne, skal Coloplast have en recept fra en læge. Men Storbritannien er i øjeblikket ved at gå fra papirrecepter til digitale recepter, og i den proces er noget gået galt.

”Det er problemer, vi ikke havde forudset, men det betyder, at vi ikke kan levere produkterne til slutbrugeren, som så i stedet køber dem på et apotek eller hos en anden distributør. På grund af tilskuddet til distributionen, som vi mister, er det et tab på omsætningen, som vi mærker med det samme, og som vi ikke kan hente ind igen senere,” forklarer Lars Rasmussen.

”Vi kender problemet er, og er i gang med at løse det. Men vi kan ikke helt forudsige, hvornår situationen igen er normal. Det er den usikkerhed, der er grunden til, at vi har nedjusteret en smule,” siger Lars Rasmussen.

Det britiske marked, som er et stort marked for Coloplast, kommer dog ikke til at trække ned i selskabets omsætning længe, forsikrer Lars Rasmussen.

”Vi har f.eks. lige lanceret den nye stomipose Sensura Mio i England, så der skal nok komme et godt tryk på det britiske marked igen,” siger Lars Rasmussen.