Digital transformation resulterer i rekordregnskab

Det var med ryggen mod muren, at den aarhusianske virksomhed Stibo Systems skiftede de trykte kataloger ud med digital information. Det viste sig at være en god beslutning, og virksomheden kan i år fremvise et rekordregnskab.

Mikael Lyngsø er administrerende direktør i datavirksomheden Stibo Systems, som stormer frem. Foto: Henning Bagger
Læs mere
Fold sammen

Det er langtfra alle virksomheder, der lykkes med at omstille sig til det digitale marked, men for Stibo Systems var det springbrættet til international succes.

»Vi stod på en brændende platform.« Sådan beskriver administrerende direktør Mikael Lyngsø perioden omkring 2005, hvor virksomhedens oprindelige marked var ved at dø ud, og der var behov for en ny forretningsmodel.

Stibo Systems udspringer af Stibo A/S, som blev grundlagt i 1794. Virksomheden var oprindelig kongelig trykleverandør og specialiserede sig som katalogproducent i at håndtere store mængder information til alt fra modekataloger til telefonbøger.

»Hvis vi ikke havde lagt om, ville vi sikkert stadig levere kataloger og være en virksomhed med 50 ansatte og en stærkt dalende omsætning,« siger Mikael Lyngsø, der selv har været en del af virksomheden i 26 år.

Han begyndte som softwareudvikler og opgraderede fra teknisk direktør til administrerende direktør i 2006. Han var selv med til at gøre erkendelsen om den døende katalogbranche og er manden, der gennemførte virksomhedens digitale transformation. Stibo Systems skiftede de trykte kataloger ud med et avanceret softwaresystem. Systemet bruges både til at håndtere produktbeskrivelser og sortimentslister, men også til at give et komplet øjebliksbillede af virksomhedens salg, produktion og kundeprofil.

Softwaren har blandt andet gjort det muligt for Tiger of Sweden, Peak Performance og By Malene Birger at håndtere tre webshops, foto, designskabeloner og data om 300.000 produkter på syv forskellige sprog i ét system.

Gennembrud i USA

Det var en blåstempling fra analytikerbureauet Gartner, der i første omgang lukkede Stibo Systems ind på det internationale marked. I 2007 tegnede virksomheden kontrakt med den amerikanske gør-det-selv-gigant Home Depot og begyndte derfra at udvikle systemet til det amerikanske marked.

»Det har betydet alt, at vi begyndte på det amerikanske marked. Det er nemlig svært at tage en dansk reference og forsøge at sælge den til de store internationale virksomheder, men du kan godt tage et stort amerikansk navn og promote globalt,« siger Mikael Lyngsø og forklarer, at det amerikanske marked langt tidligere så mulighederne i de digitale overblik.

Efterfølgende har Stibo Systems udvidet til Sydamerika, Europa og Asien og har i dag globale brands som Mercedes Benz, Walmart, Toys ’R’ Us, Lyreco, Abercrombie & Fitch og General Motors på kundelisten.

Systemet er især velegnet til brancher, der sælger direkte til forbrugeren. Fødevarer, mode, elektronik og design. Her kan producenterne bruge den indsamlede information om kundernes vaner til at udvikle eller målrette nye produkter. Eksempelvis kunne det være nyttigt for en fødevareproducent at vide, hvilke type kunder der køber et bestemt produkt i forhold til at designe dets emballage.

Det er den samme teknologi, der kan anvendes overalt i verden, men ifølge Mikael Lyngsø er den lokale forankring altafgørende.

»De seneste fem år har vi haft fokus på at opbygge afdelinger med medarbejdere, der er helt inde i de lokale forhold. Det har været en dyr rejse, men det er afgørende for at erobre nye markeder,« siger Mikael Lyngsø.

Stibo Systems har 19 afdelinger verden over og har i dag erobret en væsentlig del af det globale marked fra konkurrenter som IBM, SAP og Oracle.

Omsætningen rundede i år 624 millioner kroner. Det er en stigning på 28 procent i forhold til året før, og overskuddet før skat blev næsten fordoblet til 121 millioner kroner. Stibo Systems har således på fire år tredoblet omsætningen, firedoblet resultatet og fordoblet antallet af ansatte.

Ambitioner til mere

Stibo Systems har siden 1964 været fondsejet, hvilket ifølge Mikael Lyngsø har været afgørende for virksomhedens udviklingsstrategi.

»Mange IT-virksomheder sælges lige så snart, de har opnået en vis succes, men fordi et salg aldrig har været en mulighed, har vi fra start været nødt til at tænke langsigtet,« siger Mikael Lyngsø og lægger ikke skjul på, at ambitionerne er vidtløftige.

I øjeblikket investerer virksomheden især i Asien, og Mikael Lyngsø spår, at informationsbranchen står over for et skifte, hvor producenterne i højere grad ønsker at indsamle information om slutforbrugeren.

»Tidligere var en producent som Kellogg’s primært i kontakt med forbrugeren gennem red.). Det var kun forhandleren, der kendte til kundernes vaner og behov, men med den nye teknologi ser vi, at producenterne ønsker at bygge en relation direkte til forbrugeren og blive uafhængige af forhandleren,« siger Mikael Lyngsø og mener, at det vil skabe et endnu større marked for en virksomhed som Stibo Systems.