Digital revolution 2.0

Hvordan skal film, bøger og aviser håndtere den kommende digitalisering af forretningen? Berlingske Business har talt med to insidere om den digitale virkelighed anno 2009.

Læs mere
Fold sammen
Aviser uden forskel
Avisernes oplag falder støt, og Jesper Bay fra pladebranchen kan godt genkende billedet.

»Hvis man kigger på vores omsætningskurve for de seneste ti år, ligner den til forveksling udviklingen i avisbranchen.« Dertil kommer, at avisernes produkt er meget let at erstatte, siger Jesper Bay. »Der har musik, bogbranche og film en styrke i, at indholdet er mere unikt, men til gengæld mere attraktivt at kopiere«. Det er hårde odds for avisbranchen, og der er ikke nogen umiddelbar løsning i sigte, mener Mads Thimmer.

»Der er ikke ret mange andre veje end genfødsel. Man skal ned og dø. Eksperimentet med gratisaviserne viser, at man tænker forkert. Problemet ligger meget i den måde, man har organiseret sig på og den måde, man tænker forretning på. Der har jo aldrig været større efterspørgsel efter kerneydelsen, overblik og analyse.«

Også Jesper Bay peger på interne brancheforhold som en væsentlig udfordring. »Forretningsmodellerne og teknologien ændrer sig meget hurtigere end tidligere. Det er krævende i en mediebranche, der domineres af gamle, hæderkronede bladhuse og bogforlag og – i vores egen verden – af internationale pladeselskaber.«

Aviserne burde bl.a. differentiere mere, bl.a. af hensyn til yngre målgrupper siger, mener Jesper Bay. »Mainstream-aviserne ligner hinanden meget, og det er vanskeligt at opnå kundeloyalitet, når det ene er lige så godt som det andet, og du i øvrigt kan få det meste på nettet gratis. Aviserne leverer et produkt, ungdommen ikke efterspørger. De er med få undtagelser lavet af 40+ere for 40+ere.«.Hvis man formår at nå målgrupperne, er der gode muligheder i det nye medieunivers, bl.a. fordi reklamerne kan skræddersys meget bedre til indhold og læser, siger Mads Thimmer. »Man har den enorme fordel, at man kan stikke en købsmulighed ind med det samme. Det kan man ikke med en avis.«