Digital revolution 2.0

Hvordan skal film, bøger og aviser håndtere den kommende digitalisering af forretningen? Berlingske Business har talt med to insidere om den digitale virkelighed anno 2009.

Filmens arrogance
Film er det medie, der kommer tættest på musikformatet, og udfordringerne er da også meget ens, bl.a. hvad angår piratkopiering.

»Lidt mere båndbredde, så bliver det for alvor aktuelt med film. Vi ser allerede et betragteligt pirateri på området, og der mangler velfungerende betalingstilbud, hvor publikum kan downloade eller streame film lovligt. Og hvis man ikke har det, kommer pirateriet.« siger Jesper Bay.

Filmindustrien har hidtil gjort meget ud af kopisikring, men uden den store virkning. »Det største problem er det organisatoriske. Filmbranchen har den samme arrogance, som man i sin tid oplevede hos musikken, vores DVDer kan ikke rippes (kopieres, red.).« siger Mads Thimmer fra Innovation Lab. Han mener, film højst sandsynligt ender med at blive solgt uden kopisikring, fordi markedet kræver det. Som det er tilfældet med meget musikindhold i dag.

I sidste ende er pirateriet ikke det afgørende problem, mener Jesper Bay.

»For de unge er pirateri kun i begrænset omfang et moralsk spørgsmål. De ønsker adgang og mobilitet her og nu. Hvis vi som indholdsproducenter ikke kan finde ud af at tilbyde dem det, skaffer de sig det, de vil have, ad anden vej. Det skal være nemt, hurtigt og billigt,« siger Jesper Bay.