Digital musik boomer

På ganske få år har digital musik vendt musikbranchen på hovedet - og nu viser nye tal, at elektronikproducenten Apple sælger 25 procent af al musik i USA.

Foto: Scanpix
Forbrugere, der køber deres musik på CD nede i den lokale Fona, kan være på vej til at blive en hastigt uddøende race. Den fysiske CD er nemlig hastigt på vej ud til højre - og udviklingen ser nu ud til at gå overraskende hurtigt. Ifølge nye tal fra detailhandel-analysebureauet NDP Group, har Apples iTunes Store nu sat sig på en fjerdel af de samlede musiksalg i USA.

Det gør Apple til den største leverandør af musik i USA - en placering, som kæden Wal Mart tidligere har været ukronet hersker over. Wal Mart står kun for 14 procent af salget.

Tallene, der dækker over første halvår af 2009, viser også, at Apple har sat sig på svimlende 69 procent af salget inden for digital musik alene. Internetboghandleren Amazon, der også sælger musik, er en dværg på andenpladsen med kun otte procent af det samlede digitale salg.

På det amerikanske marked står CD’erne dog stadig for 65 procent af det samlede salg - mens digital musik udgør 35 procent. Her tales der dog kun om lovligt musiksalg - og ikke eksempelvis de mange russiske tjenester, der sælger musik for ganske få ører per nummer.

Det er dog en stakket frist - for ifølge internetnews.com, vil den digitale musik overhale fysiske CD’er inden udgangen af 2010.

Tallene dækker dog kun over det amerikanske marked, men også i Danmark, er der vækst i salget af digital musik. Også her er Apples iTunes store tilstedeværende, men her er det overraskende mest teleselskaberne, der presser på for at få danskerne til at kaste sig over den digitale musik. Det gælder ikke kun TDC, der sidste år lancerede gratis musik til kunderne via TDC Play, men også Telia har lanceret en musik-tjeneste, ligesom at Telenor er på vej med sin. Samtidig er flere mobilproducenter på vej med gratis musik - der eksempelvist følger med, når man køber en Nokia-telefon.

Mens Apples model med styk-salg tilsyneladende virker fint, har branchen dog i et stykke tid talt om, at trenden gik i retning af mere abonnementsbaserede afregningsformer - som eksempelvis TDC Play, hvor man kan hente ubegrænset musik, så længe man er kunde hos TDC. Det er dog stadig ikke så ubredt endnu - men flere medier i USA, blandt andre CNET, har rapporteret, at Apple inden for de kommende uger vil lancere et nyt produkt inden for digital musik, der går under kodenavnet Cocktail.