Digital marketingform stormer frem

Markedsføringsdisciplinen affiliate marketing – der opererer ud fra en no-cure-no-pay-model – vinder frem på tværs af landegrænser. Det kan mærkes hos en af de største udbydere herhjemme, aarhusianske Adservice, der i 2015 oplevede 75 procent vækst. Viaplay har gode erfaringer med disciplinen.

Medarbejderstaben hos Adservice fordeler sig på fem nationaliteter, hvilket underbygger virksomhedens internationale aktiviteter. Foto: PR. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»No-cure-no-pay« lyder mottoet, der ret præcist beskriver det mest lukrative for en annoncør ved affiliate marketing, der er en digital marketingform, som vinder større og større indpas i disse år.

Udtrykket dækker over markedsføring på nettet, hvor forbrugerens rejse spores nøje fra første klik på en bannerannonce til det endelige køb af eksempelvis et teleabonnement. På den måde betaler annoncøren kun for markedsføringen, når den direkte resul­terer i et salg.

Men hvad går det mere præcist ud på? Jo, ved affiliate marketing får annoncøren hjælp til markedsføring af sin virksomhed/brand fra en stor vifte af websites, der kaldes ­affiliate partnere.

Ved at betale disse partnere for annonceringen kan annoncøren supplere sin markedsføring og nå nye potentielle kunder på måder, der er svære at få fat i via mere traditionel online markedsføring, såsom bannerannoncering, Google AdWords eller lignende.

Et af de førende bureauer inden for ­affiliate marketing på disse breddegrader er Adservice, der fra hovedkvarteret i Aarhus står bag online markedsføringskampagner i Danmark, resten af Norden og Tyskland.

Blandt konkurrenterne skal tælles virksomheder som Netbooster, EuroAds, Digital Advisor og Smartresponse.

Og at affiliate marketing er et område med vækst, afspejler sig i disse tal: Adservice har i det seneste år oplevet en vækst på 75 procent og skabt 12 nye arbejdspladser i Aarhus. Samtidig er resultatet før skat vokset fra fire til 12 millioner kroner.

Adservice omsætter i dag for et trecifret millionbeløb, og ifølge Casper Grud, CEO og medstifter, skyldes fremgangen i høj grad, at kunderne er begyndt at tænke internationalt.

»I de seneste år har vi oplevet en øget efterspørgsel fra vore traditionelle kunder i tele-, finans- og magasinbranchen på at skubbe deres affiliatekampagner ud over landegrænserne. Det gælder særligt de nordiske lande, hvor for eksempel danske kunder vokser ind i Sverige. De nordiske markeder bærer derfor på et stort vækstpotentiale inden for affiliate marketing i disse år,« siger Casper Grud.

Han mener, at annoncøren kan høste lavthængende frugter ved at kopiere ­eksisterende kampagner til andre lande. Særligt fordi mange af de medier, hvor ­reklamerne optræder, opererer i flere lande i forvejen. Adservices 29 medarbejdere er fordelt på fem nationaliteter, og over halvdelen arbejder kun med internationale kampagner.

En af de annoncører, der har ønsket ­markedsføringsaktiviteterne spredt til de ­omgivende nordiske lande, er streaming­tjenesten Viaplay, som har samlet sine affiliateaktiviteter hos Adservice.

»Affiliate marketing er en utroligt omkostningseffektiv markedsføringsmetode for os. Med Adservice som samarbejdspartner opnår vi rigtigt gode resultater, der giver os en afgørende del af vores kunder. Vi besluttede i 2015 at lægge størstedelen af aktiviteterne hos Adservice, der viste de bedste resultater, og som samtidig havde erfaring på tværs af landegrænser,« fortæller Maria Boelius, ­performance marketing specialist hos Viaplay i Sverige.

Viaplays vigtigste produkt er en sportspakke, der fra alle mobile og stationære enheder giver adgang til en bred vifte af de største sportsbegivenheder. Men det er ­forskelligt, hvordan Adservice når ud til ­forbrugeren i hvert land.

»I Finland er de eksempelvis vilde med Formel 1, så der fokuserer vi på de mange nyhedssites om motorsport, mens resten af Norden interesserer sig meget for fodbold. Det kræver indgående kendskab til ­medierne i de enkelte lande at sikre, at Viaplay får flest mulige nye kunder på tværs af de nordiske lande, hvilket vi sikrer os ved at ansætte og træne specialister fra de ­pågældende lande,« slutter Casper Grud.