Digital lygtepæl er ledig til valgplakater

Partierne brænder frem til valget millioner af kroner af på valgplakater, videoreklamer og print­annoncer, men på det største medie, Google, er en helhjertet indsats svær at få øje på. »Det giver ingen mening«, mener bureauet iProspect.

Mens alle kandidaterne til det forestående folketingsvalg har haft travlt med at hænge plakater op i lygtepælene, har de undladt at benytte Google som medie til at gøre opmærksomme på sig selv, påpeger Jackie Frandsen, der er head of Bought Media hos digital performancemarketingbureauet iProspect. Foto: Simon Skipper
Læs mere
Fold sammen

Valgkampen er skudt i gang, og de danske partier er i fuld gang med at brage budskaber ud til danskerne via plakater på lygtepæle, i avisannoncer, via de allestedsnærværende videoannoncer, på de sociale medier og via en massiv PR-indsats, men på Danmarks største medie, søgemaskinen Google, glimrer de stort set ved deres fravær.

»90 procent af danskerne bruger hver dag Google som opslagsværk, og det er her, danskerne foretager deres research om stort og småt,« siger Jackie Frandsen, head of Bought Media hos digital performancemarketing- bureauet iProspect.

»For mange er Google derfor også stedet, man indleder sin informationsindsamling, men der løber man hurtigt panden imod en mur, hvis man forsøger at gøre sig klogere på, hvor krydset skal sættes,« fortsætter han.

Indsatsen svarer stort set til det billede, der tegnede sig ved den seneste kommunale valgkamp i 2013, og det ærgrer Jackie Frandsen, at de danske politiske partier stadig tøver med indsatsen på søgemaskinerne.

»Groft sagt leverer alle partier fra SF til de Konservative det samme budskab på Google, »Det handler om mennesker«, og det er jo svært ikke at være enig i det. Problemet er, at søgemaskinemarkedsføring er så underprioriteret, at hvis der endelig dukker søgeresultater op fra partierne, er budskabet så intetsigende, at det ikke er værdiskabende for de fleste brugere,« siger Jackie Frandsen.

Det er jo tankevækkende, når man i Reklameforbrugsundersøgelsen 2014 kunne konstatere, at markedsføring via søgemaskiner er det største digitale satsningsområde for danske annoncører. Jackie Frandsen bider især mærke i, at i en valgkamp, hvor meget tyder på, at det er de mange tvivlere, over 22 procent ifølge politiko.dk, der kommer til at afgøre slaget, ikke er mere fokus på det, søgemaskinerne kan hjælpe partierne med.

»En tvivler søger efter rådgivning, og derfor giver det ingen mening, at partierne er så tamme på søgemaskinerne,« siger Jackie Frandsen.

Hvad mener du med tamme?

»Jeg mener, at den enkelte kandidat og partierne har en åben dør til brugerne, hvor de har en enestående mulighed for at fortælle, hvad de har på hjerte. Hvorfor de kan og vil gøre Danmark til et bedre sted og ikke mindst, hvorfor de skal have stemmerne fra de 22 procent, der tvivler,« siger han.

»Prøv eksempelvis at søge på »Folketingsvalg« på Google. Her dukker ingen partier op på den vigtige første side. Havde et af dem været bare lidt fremme i skoene, havde de sørget for det lang tid før, da det ikke er særligt overraskende, at valget falder nu,« fortsætter Jackie Frandsen.

Hvad kan de politiske partier og den enkelte kandidat gøre ved det?

»De kan begynde med det helt enkle. Køb en Adwords-annonce, og vær synlig på de mest søgte søgeord ud over kandidatens og partiets navn, så de kommer frem i søge­resultater. Men også ved at følge de dagsaktuelle temaer og give deres besyv med, så brugerne kan føle et nærvær. Pladsen på Google er lige så vigtig som den på lygtepælen nede på hjørnet,« slutter Jackie Frandsen.