Digital filmleje er i vild vækst

Konkurs i filmkæde kan få det voksende digitale filmmarked til at eksplodere.

Blockbuster, videobutik på Vesterbro Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens filmudlejningsgiganten Blockbuster er i overhængende fare for konkurs, gnider de digitale filmudlejere sig i hænderne. Stadig flere vælger nemlig at hive Leonardo DiCaprio og Trine Dyrholm ind på tv'et gennem det digitale signal eller bredbåndet. Det skriver Politiken.

Tv-udbyderne Stofa og TDC forventer henholdsvis en fordobling og tredobling i antallet af udlejede film i 2010 i forhold til sidste år. Tilsammen vil de udleje 1,6 millioner film i 2010, mens Blockbuster vil lange seks millioner over disken.



- Blockbusters problemer er udtryk for, at adfærden er ved at ændre sig på markedet. I forhold til den hastige digitalisering, vi ser i hjemmene, er Blockbusters koncept en dinosaurus, spørger Jørgen Kristensen, indholdsdirektør i Stofa.

- Hvorfor skulle man tage sin vinterjakke på for at gå ned og leje en film, når man kan gøre det med et klik på fjernbetjeningen.

Han henviser til, at Blockbuster forventes at indgive en konkursbegæring i USA i denne måned.

Digital filmudlejning har små 10 år på bagen, men først de seneste år har udbyderne fået ordentligt fat i danskerne.



Ifølge medieforskere skyldes det sene gennembrud, at bredbåndshastigheden først nu sikrer en ordentlig kvalitet, og at distributørerne længe har udskudt premiererne på de digitale platforme.

Blockbusters danske direktør, Søren Heilmann, er hverken bekymret for konkurrenternes vækst eller slagtilbud. Han fremhæver, at kædens 70 butikker oplever status quo i udlejningen og en stigning i salget af film.

/ritzau/