Diabetesgiganter træder på vækstbremsen

Novo Nordisk er ikke ene om at være udfordret af, at væksten i salget af diabetesmidler bremser op. Fem af verdens største producenter af diabetesmedicin har alle set væksten i salget dale drastisk de seneste to år.

Novo Nordisk har store forhåbninger til diabetesmedicinen Tresiba, der forventes lanceret på det vigtige amerikanske marked i 2016. Arkivfoto: Jean-Francois Monier/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kunderne holder på pengene, grossisterne skærer forretningsmodellen til, og de diabetespatienter der kan, er ved at have skiftet til nye, dyrere diabetesprodukter. Konkurrencen på diabetesmarkedet – ikke mindst i USA – bliver stadig mere intens, og valutakurser og økonomisk afmatning har ramt de nye markeder i Asien og Sydamerika, der ellers var udset til at trække en stor del af væksten fremover.

Det er fem hovedtendenser, som diabetes-markedet oplever i øjeblikket, og udviklingen kan aflæses tydeligt på fem af de største diabetesproducenters salgsudvikling.

Berlingske Research har analyseret salgsudviklingen hos Novo Nordisk, franske Sanofi, amerikanske Eli Lilly og Merck (i Europa kendt under navnet MSD, red.) og schweiziske Novartis, der hver især har et betydeligt salg af diabetesmidler.

Ny type tabletter på vej

Konklusionen er, at Novo Nordisk langtfra er den eneste diabetesproducent, der er ramt af en række markante ændringer på markedet. Alle har oplevet en stærkt aftagende vækst siden 1. kvartal 2012.

»Noget af det, der vil kunne få diabetes-markedet op i gear igen, er lancering af nye produkter. Lige nu er vi i en situation, hvor de mange nye produkter, som de store selskaber kom med for fire til seks år siden, er ved at være optaget på markedet. Man kan ikke rigtig komme længere med konverteringen fra ældre produkter til nye produkter,« siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank.

Ny vækst skal skabes gennem lancering af nye produkter, hvilket den succesfulde lancering af en ny type diabetesbehandling, SLGT2-tabletter, der lidt populært sagt får diabetespatienter til at tisse overskydende sukker ud, vidner om.

Foreløbig ser lanceringen af denne type medicin ud til at blive nogenlunde lige så succesfuld som Novo Nordisks lancering af Victoza i 2009-10.

Forhåbninger til Tresiba-lancering

Derfor rettes en stor del af opmærksomheden et år eller to frem i tiden. En række nye, forbedrede langtidsvirkende udgaver af diabetesmedicin af samme type som Victoza ventes at komme på markedet inden for det næste år eller to og herunder også midlet Semaglutid fra Novo Nordisk.

I 2016 kommer det store slag om den nye generation af langtidsvirkende insulin formentlig for alvor til at stå på det store, vigtige amerikanske marked. I forbindelse med præsentationen af kvartalsregnskabet kunne Jesper Brandgaard, koncerndirektør med ansvar for finans hos Novo Nordisk nemlig fortælle, at selskabet forventer at kunne få resultaterne af det ekstra studie af selskabets nye insulin Tresiba, som de amerikanske myndigheder har krævet, knapt et år tidligere end planlagt.

Dermed er der lagt op til en lancering af Tresiba i USA midt i 2016, og en godkendelse af Tresiba vil samtidig betyde, at Novo Nordisk også kan få sin lovende kombination af Tresiba og Victoza på markedet i USA.

»Eli Lilly vil formentlig have sin nye langtidsvirkende insulin på markedet omkring samme tid, lige som den patentstrid, der er mellem Lilly og Sanofi om en biosimilar udgave (kopiudgave, red.) af Sanofis langtidsvirkende insulin Lantus, vil være afgjort. Det vil skabe en helt ny situation på diabetes-markedet,« siger Søren Løntoft Hansen.