Diabetes bliver en fed forretning

Uanset hvor kynisk og provokerende udsagnet er, bliver det en fest at være medicinselskab inden for diabetesmarkedet.

Stigende overvægt hos børn er en af årsagerne til succesen for medicinalselskaber inden for diabetes. Fold sammen
Læs mere
Foto: RAUL ARBOLEDA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er konklusionen hos udenlandske analytikere, som har gravet sig ned i sygdomsområdet og de selskaber, der lever af det, skriver Jyllands-Posten.

"Tænk stort i diabetes", kalder investeringsbanken Citibank sin nye analyse, hvor danske Novo Nordisk har en central rolle.

Også analysevirksomheden TechNavio forventer sig meget af diabetesmarkedet. Nærmere bestemt en vækst på i underkanten af 10 pct. i årene frem til og med 2015. Det er i øvrigt samme vækstrater, som Citibank forudser. Deres forventninger er i bund og grund baseret på sygdommens udbredelse.

- Børnefedme i USA, forventer vi, vil bidrage med 1 procentpoint vækst hvert år frem til 2030. Desuden venter vi, at vækstøkonomierne vil bidrage med mindst en tredjedel af den globale volumenvækst, skriver analytikerne i Citibank.

I forvejen bliver diabetes en stadig større sygdom i de vestlige lande.

Citibank tror, at sygdommen i EU vil vokse fra nu 55 mio. mennesker til 64 mio. mennesker i 2030. I Nordamerika vil antallet vokse fra 24 mio. patienter i år til 30 mio. i 2030.

Begge de to selskaber nævner Novo Nordisk som en af vinderne sammen med konkurrenterne Sanofi-Aventis og Eli Lilly. Derfor tror Citibank, at Novo Nordisk-aktien kan stige med mere end 17 pct. til en kurs på 1.075.