DI rystet over tårnhøje franske bøder

Nationale fortolkninger af EU-regler om ugentlige hviledage for chauffører kan blive dyrt for transportvirksomhederne og i sidste ende det øvrige erhvervsliv. Det mener Dansk Industri.

DSV og andre transportselskaber kan blive ramt af de franske og belgiske regler og høje bøder, som ifølge DI strider imod EU-reglerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Danske chauffører, der kører igennem Frankrig og Belgien, risikerer nu at få tårnhøje bøder og i sidste ende fængselsstraf - vel at mærke selvom de overholder de regler for hviledage, som gælder i de øvrige EU-lande.

Frankrig og Belgien har nemlig indført bøder på op til 30.000 euro - og ultimativt fængselsstraf - hvis chauffører ikke opholder sig på deres bopæl eller på et hotel på den ugentlige hviledag, som gælder i alle EU-lande. Og det er Dansk Industri ganske utilfredse med.

»De her regler bryder fuldstændig og aldeles med den måde, vi igennem rigtig mange år har indrettet vores landevejstransport på i Europa. Hvis den her form for lovgivning vinder indpas i andre EU-lande, betyder det, at man smadrer store dele af den grænseoverskridende transport i Europa,« siger Michael Svane, som er branchedirektør i DI.

Ifølge Michael Svane rammer de høje bøder ikke kun transportvirksomhederne. Det rammer i sidste ende også det øvrige erhvervsliv, fordi regningen i sidste ende bliver sendt videre til kunderne.

EU-lovgivningen om den ugentlige hviledag for chauffører har hidtil været gældende for alle EU-lande, og har indtil nu ikke inkluderet et forbud mod at tilbringe hviledagen i lastbilen. Reglerne i Frankrig og Belgien er ifølge landene indført af hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø, men den udlægning er Michael Svane ikke enig i. Han mener derimod, at de nationale regler strider mod EU-reglerne.

»De voldsomme bøder på op mod 30.000 euro er helt ude af proportion. Det samme gælder naturligvis også udsigten til fængselsstraf. Reglerne er klart et udtryk for protektionistiske og er i den grad konkurrenceforvridende,« siger Michael Svane. 

DI mener, at man på europæisk niveau må finde ud af, hvordan reglerne skal håndteres og håndhæves. Vejen frem er ikke nationale lovgivning og håndhævning af reglerne, lyder det.

EU-Kommissionen er gået ind i sagerne, og har indtil videre meldt ud at chauffører ifølge de fælles regler ikke kan blive pålagt af arbejdsgiveren at tage sit ugentlige hvil i lastbilen, men omvendt er man som chauffør frit stillet til at kunne overnatte i bilen.  

»Inden man farer løs med nationale lovgivninger, mener vi, at det er nødvendigt at få en diskussion på europæisk niveau,« siger Michael Svane, som vil rejse sagen over for transportminister Magnus Heunicke.

Men reglerne i Frankrig og Belgien er trådt i kraft. Der er således uddelt bøder til chauffører i Belgien - dog på 1.800 euro og ikke 30.000 euro, som er bødeniveauet i Frankrig.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ITD, brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.