DFDS vinder konkurrencestrid på Den Engelske Kanal

Det britiske konkurrencemyndigheder giver nu det danske rederi DFDS medhold i sagen om Eurotunnels færgeoperationer mellem England og Frankrig.

Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE HUGUEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DFDS vinder nu et vigtigt søslag på Den Engelske Kanal i konkurrencefejden med Eurotunnels, der blandt andet driver kanaltunnelen fra England til Frankrig.

»Når to af operatørerne på Dover-Calais-ruten leverer betydelige underskud, er det vores overbevisning, at den nuværende konkurrence på ruten er uholdbar og kan føre til en lukning af en konkurrent,« skriver de britiske konkurrencemyndigheder i en afgørelse, der skal sikre fair konkurrence mellem det danske rederi og Eurotunnels.

Sagen tog sin start, da Eurotunnels i 2012 valgte købe tre færger af det konkursramte Seafrance og dermed ikke længere kun ville drive jernbanetunnel, men også færgeoverfart, over Den Engelske Kanal.

Det danske rederi mener, at det er konkurrenceforvridende, hvis Eurotunnel både driver den undersøiske jernbanetunnel og færgeruter mellem Calais og Dover, to byer, DFDS' færger også forbinder. Ikke mindst fordi tunnelselskabet i forvejen sidder på 40 procent af markedet. Og det har DFDS altså nu fået medhold i.

»Det vil være meget bedre for passagerer og fragtkunder at have tre konkurrerende kanalkrydsningsoperatører - med Eurotunnel som jernbaneforbindelse og to uafhængige operatører på færgeruten,« skriver konkurrencemyndighederne. Og det glæder ikke overraskende DFDS' topchef, Niels Smedegaard.

»Dagens beslutning fra CMA (konkurrencemyndighederne .red) er en god nyhed for DFDS og vores 1300 kolleger på vores færgeruter på Den Engelske Kanal. Vi kan nu begynde at gennemføre vores planer for fremtiden. Af hensyn til alle involverede parter håber vi, at beslutningen implementeres hurtigst muligt,« siger Niels Smedegaard, administrerende direktør i DFDS, til Ritzau Finans.

»Hvis vi vinder, får det ingen reel betydning for 2014, i og med at der er en periode til nedlukning og andet. Så for Kanalens vedkommende, så regner vi året 2014 for tabt. Vi skal ind i 2015, før det har en positiv effekt,« sagde Niels Smedegaard i maj til samme medie.

Eurotunnel kalder i en pressemeddelelse afgørelsen absurd og har tænkt sig at appellere.

DFDS har tre ruter over den engelske kanal foruden førnævnte; fra Le Havre til Portsmouth, Dieppe til Newhaven og Dunkerque til Dover. Endvidere opererer rederiet på to ruter fra kontinentet til Storbritannien, henholdsvis fra Amsterdam til Newcastle og Esbjerg til Harwich.