DFDS vil trække Frankrig i retten for sømandsballade

Franske søfolk har tvunget DFDS ud af havnen i Calais og besat to af rederiets færger. Situationen er totalt uacceptabel, lyder det fra det danske rederi, der nu vil trække Frankrig i retten for ikke at opretholde lov og orden i havnen.

Foto: PHILIPPE HUGUEN. Franske sømænd fra fagforeningen Syndicate Maritime Nord har siden slutningen af juni haft blokeret havnen i Calais og spærret motorveje og togspor med brændende bildæk.
Læs mere
Fold sammen

Søslaget på den Engelske Kanal kan nu fortsætte i det franske retssystem, efter flere hundrede franske søfolk har blokeret havnen i Calais i protest mod, at Eurotunnel har droppet sit tabsgivende færgeselskab og chartret færgerne til DFDS.

Situationen har medført kilometervis af kø på begge sider af kanalen, og koster ifølge Dover Port Authority 250 millioner pund om dagen i tabt handel mellem de to lande på de dage, hvor trafikken har været helt blokeret. Samtidig har tusinder af lastbiler og ferierejsende været strandet, fordi sømændene har slæbt bildæk ind på togspor og motorveje og sat ild i dem.

Og nu er nok altså nok for det danske rederi, der er klar til at trække den franske stat i retten for manglende lov og orden. DFDS sejler normalt fra Dover i England til Calais i Frankrig, men den franske havn er nu spærret for det danske rederi af franske sømænd, der også har besat de færger DFDS har chartret af Eurotunnel.

»Det er en total uacceptabel situation, hvor man spærrer havnen for os, men lader vores største konkurrent på ruten (P&O Ferries, red.) sejle videre. Vi har haft møder med den franske transportminister og meddelt, at vi forventer, at de opretholder orden i havnen,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS.

»Transportministeren forstod vores budskab og vil gøre, hvad han kan. Vi har givet ham til slutningen af ugen til at vise fremdrift, ellers må vi eskalere sagen til retten.«

Kanalen har været præget af overkapacitet i årevis, og Eurotunnel har tabt omkring 65 millioner euro på de tre år, man har haft færger i selskabet MyFerryLink sideløbende med den faste togforbindelse.

Eurotunnel overtog færgeruten, da SeaFrance gik konkurs efter den franske stat i flere år havde dækket store tab på ruten. Det var ulovlig statsstøtte, afgjorde EU, og dermed måtte SeaFrance dreje nøglen om.

Færgedriften for SeaFrance blev dengang foretaget af det fagforeningsejede selskab SCOP SeaFrance. Det samme selskab stod for driften, da MyFerryLink overtog ruten, men står nu uden arbejde, efter Eurotunnel har droppet færgedriften.

»Vi har tidligere tilbudt arbejde til omkring 200 af de 600 franske sømænd, men det tilbud er ikke længere på bordet. Vi vil ikke forhandle med en modpart, der griber til vold og trusler og holder os en pistol for panden,« siger Niels Smedegaard.

De franske sømænd har tidligere afvist DFDS' tilbud og har siden slutningen af juni skabt ballade i Calais med krav om, at den franske stat sikrer arbejde til samtlige sømænd i en konstruktion, der lader fagforeningens selskab fortsætte færgedriften over kanalen.

I mellemtiden er søfolkenes formand Eric Vercoutre og to andre topfolk i Martime Syndicate Nord blevet stævnet for op mod 300.000 euro i erstatning efter hærværk, ulovlig indtrængen og for at bringe andres liv i fare. Det skete efter fagforeningsfolk trængte ind i tunellen under kanalen og blokerede for togdriften.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra både den franske transportminister og sømændendes formand, men ingen af dem har været til at træffe.