DFDS sejler mod sejr i langvarigt søslag

DFDS har kurs mod sejr i langstrakt strid om retten til at besejle Den Engelske Kanal. Få minutter i midnat sent søndag oplyste det danske rederi i en ultrakort meddelelse, at det har købt konkurrentens færgeaktiviteter.

Foto: DENIS CHARLET. En DFDS-færge forlader havnen i Calais i Nordfrankrig med kurs mod Dover i England. DFDS har udsigt til et endeligt punktum i den langstrakte saga om retten til at besejle Den Engelske Kanal.
Læs mere
Fold sammen

Efter mange omveje og rundture i det engelske retsvæsen ser rederiet DFDS nu ud til at have vundet en endelig sejr om retten til at drive færgerute på Den Engelske Kanal. I en ultrakort meddelelse til fondsbørsen sent søndag aften skriver DFDS, at selskabet har overtaget færgeaktiviteterne fra konkurrenten Eurotunnel, der modvilligt sælger sine skibe til det danske selskab.

DFDS ønsker på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig yderligere, men alt tyder på, at det danske rederi med købet nu har sat et endegyldigt punktum i sagen, som har kørt ved forskellige retsinstanser i næsten tre år.

Fra Nordea vurderer DFDS-analytiker Stig Frederiksen, at Eurotunnel-sagen har taget så mange uventede drejninger og omveje over årene, at det fortsat er for tidligt at udråbe DFDS som vinder at det langstrakte søslag, men alt peger dog i retning af, at det danske rederi nu har fået et problem mindre.

»Det er et meget, meget stort skridt i den rigtige retning, men historien har jo vist, at man skal være meget forsigtig med at sætte et punktum i den her sag, men jeg vil sige, at jeg denne gang føler mig langt mere overbevist om, at vi nu er ved at finde en ende på det her,« siger Stig Frederiksen, der peger på, at DFDS har udsigt til flere fordele med overtagelsen af de to færger fra konkurrenten.

»DFDS vil helt klart få en økonomisk fordel ud af at overtage de to skibe. Både ved at skabe et bedre set up, men også ved at sikre sig, at der ikke kommer en ny spiller ind,« siger DFDS-analytikeren.

Striden opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. De britiske konkurrencemyndigheder gik ind i sagen og afgjorde i første omgang, at DFDS' konkurrent på Den Engelske Kanal skulle afvikle sin færgedrift, fordi Eurotunnel med både tunnel og færgeaktiviteter sad på mere end 50 pct. af markedet, men den afgørelse blev ændret midt i maj i år af en anden britisk retsinstans. Efterfølgende meldte de britiske konkurrencemyndigheder ud, at sagen mod Eurotunnel skulle rejses ved den britiske højesteret.

Med Eurotunnels tilstedeværelse på ruten i Den Engelske Kanal har DFDS har meget svært ved at tjene penge på sine fransk-engelske færgeaktiviteter.