DFDS parat til kompromis trods nødraket mod færge

DFDS mødtes mandag eftermiddag med fagforeningen og den franske regering for at løse striden om sejladsen på Den Engelske Kanal. DFDS har indstillet sejladsen fra Calais, efter at franske søfolk søndag aften beskød en DFDS-færge med nødraketter.

Foto: DENIS CHARLET.
Læs mere
Fold sammen

Man knytter højrehånden og løfter den i vejret med bøjet arm. Derefter lægger man venstre hånd fladt på højre overarm. Voilá - man har nu udført en bras d’honneur, en gestus hvis fornærmende kvaliteter i Sydeuropa svarer helt til en fuckfinger i resten af verden. Og Calais ligger i denne sammenhæng i Sydeuropa.

Søndag aften passerede DFDS-færgen Malo Seaways en færge fra konkurrenten My Ferry Link i havnen i Calais, og fra det danskejede skib blev der angiveligt afgivet en bras d’honneur til konkurrenterne. Herefter lagde Malo Seaways til kaj for at bunkre olie, men de ophidsede franskmænd måtte af med deres vrede, nogen fandt nødraketter frem. Seks gange lyste nattehimlen over Calais havn op, og selv om fagforeningen senere skulle forklare, at man havde skudt op i luften, så ramte en af raketterne Malo Seaways. Hvorefter DFDS midlertidigt indstillede besejlingen af Calais og flyttede trafikken til Dunkerque, et halvt hundrede kilometer længere vestpå.

Episoden er den foreløbige kulmination på en flerårig kamp mellem DFDS og et fagforeningsledet kooperativ, som driver en konkurrerende rute over Den Engelske Kanal med skibe ejet af Eurotunnel. Tunnelselskabet har nu accepteret at overdrage to af færgerne til DFDS og lukke den konkurrerende rute ned.

Siden den beslutning blev kendt, har der været betydelig ballade; sømændene har besat de to færger, Berlioz og Rodin, og den franske regering er gået ind i sagen og har prøvet at presse Eurotunnel til at omgøre sin beslutning.

Lederen af kooperativet, Eric Vercoutre, beklagede mandag episoden over for avisen La Voix du Nord.

»Jeg billiger ikke det, som er sket, hverken fra den ene side eller den anden. Det er beklageligt, vi er ikke ude på konfrontation. Vi er her for at få arbejde.«

Mandag eftermiddag kl. 14.30 mødtes parterne hos viceminister Alain Vidalies til en »rundbordssamtale«, og DFDS mødte op, trods søndags episode, bekræfter informationschef Gert Jakobsen.

På mødet skal man diskutere et kompromisforslag fra regeringen, som betyder at DFDS skal ansætte 230 af de i alt 487 fastansatte søfolk i kooperativet, Eurotunnel skal tage 150, og de sidste 107 skal de næste fem år have fortrinsret til ledige job i Calais hos Eurotunnel og DFDS.

»Vi kan se, at fagforeningslederen har taget afstand fra det, der er sket,« sagde Gert Jacobsen mandag før mødet.

»Så vi tager til mødet med åbent og konstruktivt sind for at diskutere det forslag, regeringen har fremlagt, og som kan skabe ro. Alle parter - DFDS, Eurotunnel, fagforeningen og staten - skal bidrage til at få løst dette her. DFDS ser sig i stand til at beskæftige et skib mere end i dag og dermed tilbyde en række personer fra scop’et ansættelse. Men vi vil absolut ikke binde os til et bestemt antal, før vi sidder omkring forhandlingsbordet.«

Det er dog ikke kun ved forhandlingsbordet, der kæmpes. Tirsdag ventes handelsretten i Boulogne-sur-Mer at behandle et krav om at erklære kooperativet i betalingsstandsning - hvilket vil kunne gøre det muligt for Eurotunnel og DFDS selv at vælge hvem af søfolkene, de vil ansætte.

Striden begyndte i 2011, da SeaFrance, et statsejet rederi, krakkede, hvorefter Eurotunnel overtog skibene, mens nogle af de ansatte dannede et kooperativ, som drev skibene for Eurotunnel.

Gert Jacobsen siger, at DFDS »tidligst tirsdag« vil genoptage sejladsen fra Calais. Den franske afdeling af DFDS oplyser mandag eftermiddag på sin hjemmeside ikke andet, end at sejladsen Calais-Dover beklageligvis er aflyst, men at færgerne fra Dunkerque afgår til tiden.