DFDS lider tab i kompliceret søslag

DFDS har fået nye hovedbrud i sagaen om selskabets kvaler i Den Engelske Kanal. En britisk appeldomstol valgte fredag at ophæve en tidligere afgørelse, der forbød DFDS-konkurrenten Eurotunnel at drive færgeaktiviteter fra Dover til Calais.

Foto: DENIS CHARLET. En DFDS-færge forlader havnen i Calais i Nordfrankrig med kurs mod Dover i England. DFDS har udsigt til et endeligt punktum i den langstrakte saga om retten til at besejle Den Engelske Kanal.
Læs mere
Fold sammen

Det langstrakte slag om retten til at besejle Den Engelske Kanal fik fredag tilføjet endnu et kapitel. De britiske konkurrencemyndigheder afgjorde i første omgang for snart to år siden, at DFDS’ konkurrent på Dover-Calais-ruten slet og ret skulle indstille sine færgeaktiviteter. Og det lignede et endegyldigt punktum i det langstrakte søslag, da det danske rederi fra sidelinjen kunne glæde sig over, at en britisk appeldomstol i januar opretholdt konkurrencemyndighedernes beslutning mod Eurotunnel.

Fredag bedømte en anden retsinstans dog sagen helt anderledes og afviste de tidligere afgørelser. Det skaber fornyet usikkerhed for det danske færgerederi.

»Sagen er blevet behandlet i det konkurrenceretlige system mange gange i over to et halvt år. Hver gang er man kommet frem til den samme kendelse. Nu er der så sket det, at sagen er landet i det civilretlige system, som er kommet med en anden afgørelse, der er truffet af to dommere mod en. Vi mener selvfølgelig, at det er urimeligt, men det er i første omgang de engelske konkurrencemyndigheder, som har tabt sagen. Derfor afventer vi, om de vil appellere. Der er et skridt mere i denne sag - og det er den engelske højesteret,« siger DFDS's topchef, Niels Smedegaard.

Hvis det skulle vise sig, at de britiske konkurrencemyndigheder ikke går videre med den komplicerede sag, vil DFDS om nødvendigt selv rulle det tunge juridiske skyts ud.

»Vi har tænkt os at følge den her sag helt til dørs,« siger Niels Smedegaard med henvisning til, at det danske rederi om nødvendigt selv vil rejse sagen i højesteret.

Striden opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske konkurrencemyndigheder kom Eurotunnel dermed - med både tunnel og færgeaktiviteter - til at sidde på mere end 50 pct. af markedet. Og derfor blev sagen mod det fransk-britiske selskab oprindeligt rejst.

Eurotunnel fik en deadline indtil juli i år til at indstille sine færgeaktiviteter og fortalte derfor markedet tilbage i januar, at man var på udkig efter en køber til sine færger. Dagens afgørelse fra den britiske appeldomstol betyder imidlertid, at selskabet kan fortsætte.

DFDS's topchef ser med stor ærgrelse på dagens dom, men understreger samtidig, at den ikke er nogen katastrofe for det danske færgerederi.

»Vi har levet med det her i små tre år. Der var en periode, hvor vi tabte 100 mio. kr. om året på de her aktiviteter, men det er nu nedbragt betydeligt. Derfor er det ikke så voldsomt et slag, som det ville have været tidligere. Det er ærgerligt, men sådan er livet,« siger Niels Smedegaard, der dog understreger, at DFDS er i fuld gang med at overveje alle muligheder for at appellere.

På grund af overkapacitet har der været store tab på færgeaktiviteterne over kanalen. DFDS-chefen vurderede i januar, at Eurotunnels selskab, Myferrylink, har tabt omkring 500 mio. kroner over de godt to et halvt år, hvor færgerne har sejlet på ruten.