DFDS-konkurrent får tilladelse til ny appel i kanalsag

Endnu et kapitel skal tilføjes til den tilsyneladende udødelige saga om DFDS' kvaler i Den Engelske Kanal.

Foto: DFDS / HANDOUT

Fredag gav en britiske appeldomstol, Court of Appeal, tilladelse til endnu en appel i sagen, som der dermed fortsætter med at skabe usikkerhed for det danske færgerederi.

Det oplyser DFDS, der også oplyser, at der ventes en høring i sagen inden 13. marts.

Der blev ellers sat, hvad der lignede et punktum i sagen den 9. januar i år, hvor en anden appeldomstol, Competition Appeal Tribunal, opretholdt de britiske konkurrencemyndigheders forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter fra Dover til Calais.

Men Eurotunnel, og driftsselskabet SCOP, får nu tilsyneladende endnu en chance for at få lov til at fortsætte den fransk-britiske færgeforbindelse, der går under navnet Myferrylink.

Eurotunnel fortalte 9. januar, at selskabet nu søger en køber til sine færgeaktiver, men det har åbenbart ikke mindsket kamplysten over for DFDS og myndighederne.

Tvisten opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske myndigheder sidder det franske selskab dermed på mere end 50 pct. af markedet, når man medregner tunnellen.

Selskabet må derfor ikke sejle videre, men det må dog gerne sælge Myferrylink-aktiverne til en uafhængig køber, da det ville sprede konkurrencen ud til fordel for kunderne.

DFDS har flere gange i de sidste år klaget over, at Eurotunnels køb førte til store tab på færgefarten over Den Engelske Kanal.

DFDS-aktien falder 2 pct. til kurs 645 mandag morgen under relativt tynd handel.