DFDS-boss håber på normal situation i Frankrig efter aftale

Efter måneders uro i Calais håber DFDS nu på arbejdsro, efter at de franske sømænd har opgivet kampen.

DFDS håber på normale arbejdsvilkår i Calais efter måneders kampe mod franske sømænd. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: DENIS CHARLET

Det danske rederi DFDS håber på en mere rolig situation ved Den Engelske Kanal, hvor der gennem de seneste måneder har været høj søgang, idet rasende sømænd har besat to af selskabets færger og blokeret havnen i den franske by Calais.

Sådan lyder det fra DFDS' administrerende direktør, Niels Smedegaard.

Rederiet nåede sent mandag til enighed med strejkende sømænd, konkurrenten Eurotunnel og den franske stat om en aftale, hvor DFDS forpligter sig til at indsætte en ekstra færge på ruten mellem Calais og engelske Dover og ansætte 202 ekstra folk. Dermed går rederiet fra to til tre færger på ruten.

- Jeg går ud fra, at der nu kommer ro over situationen. Det er i hvert fald et markant skridt, at man får de strejkende, Eurotunnel, den franske stat og os til at underskrive en aftale, siger Niels Smedegaard til Ritzau Finans.

DFDS købte tidligere på året to færger fra konkurrenten Eurotunnel efter en årelang tvist med selskabet, der også driver tunnelen under vandet mellem Storbritannien og Frankrig. DFDS har ment, at Eurotunnel havde en uretmæssig konkurrencefordel ved både at drive færgeoverfart og selve tunnelen, og Eurotunnel valgte at droppe færgedriften med salget til DFDS.

Købet af de to færger medførte store protester fra de søfolk, som arbejdede på Eurotunnels færger, da DFDS ikke kunne love beskæftigelse til dem alle.

Men nu har det danske rederi altså forpligtet sig til at ansætte 202 af de sømænd, hvilket også har været det antal, som DFDS gennem de seneste måneder har budt ind med.

- Det er, hvad vi har tilbudt gennem hele forløbet, så på den måde er vi ikke blevet presset til nogen indrømmelser. Men det har været vores bidrag til at løse den her lidt kedelige situation med Eurotunnel, siger Niels Smedegaard.

Han fortæller, at Eurotunnel derudover har tilbudt at indsætte et 30-årigt fragtskib på ruten, som skal fragte farligt gods, som vil kunne beskæftige 130 personer.

Det kræver dog, at de engelske konkurrencemyndigheder giver lov. Derudover har Eurotunnel bebudet, at de vil ansætte ekstra folk til sikkerhed på selve tunnelen.

De strejkende, som har besat to færger gennem to måneder, har nu fået til klokken 9 onsdag til at flytte ud og rydde op på de to færger, som derefter bliver overdraget til Eurotunnel, hvorefter den egentlige overdragelse til DFDS går i gang.

Niels Smedegaard fortæller, at færgerne derefter skal på værft, hvor de blandt andet bliver malet om og muligvis opgraderet på visse punkter.

- Vi håber at kunne indsætte skibene og få hyret folk, så vi er klar til julesæsonen i slutningen af november, siger Niels Smedegaard.