Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den franske transportminister Alain Vidalies har fremlagt en potentiel aftale med det formål at slutte konflikten, som har ramt DFDS efter at Eurotunnel har lukket Myferrylink.
Umiddelbart har DFDS' kommunikationsdirektør, Gert Jakobsen, dog ingen kommentarer til indholdet eller DFDS's holding til planen.
»Vi vil møde op og diskutere planen med et åbent og konstruktivt sind, men om der bliver afgjort noget på det møde - det ved jeg ikke«, siger han.
Han finder det i øvrigt mest rigtigt ikke at sige noget yderligere før mødet.
Om selve planen siger han:
»En del af punkterne i planen inkluderer ikke os. Men der er en del punkter, der drejer som at sikre beskæftigelse.«
Myferrylink har hidtil sejlet mellem Dover og Calais, og omkring 600 franske søfolk har nu strejket i flere uger over den planlagte lukning. Det er meningen, at Eurotunnel skal overtage et par af selskabets færger, men det stiller ikke søfolkene tilfredse, da flere hundrede arbejdspladser vil gå tabt, hvorfor de har besat to af DFDS' færger og skabt forstyrrelser i tunneldriften via demonstrationer.
De to færger, Rodin og Berlioz, har ligget i Calais, siden DFDS-konkurrenten Eurotunnel lukkede Myferrylink den 1. juli. Siden har lukningen udviklet sig til at større fagforeningsopgør i Frankrig, og DFDS har foreslået at ansætte 202 af de strejkende sømænd - et tilbud, der angiveligt er blevet afvist af selskabet bag sømændene, Scop Seafrance, og også er taget af bordet fra DFDS' side. DFDS vil ikke forhandle med en pistol for panden, har DFDS-topchefen Niels Smedegaard tidlgiere sagt til Berlingske.