DF vil straffe DSBs forsinkelser økonomisk

Det bør få konsekvenser for DSBs økonomi, at statsbanerne aflyser alt for mange tog, mener Dansk Folkeparti. Liberal Alliance mener, at løsningen er en privatisering af DSB.

Foto: CLAUS FISKER. Det skal koste DSB penge, hvis statsbanerne ikke får styr på de mange aflysninger af tog, mener Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF).
Læs mere
Fold sammen

Det skal koste DSB penge, hvis statsbanerne ikke får styr på de mange aflysninger af tog.

Det mener Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF), som er stærkt utilfreds med, at DSB ikke lever op til trafikkontrakten med staten.

»DSB får penge af staten for at levere en ydelse, som de altså ikke leverer. Det er ikke godt nok, og det er jo som togpassager møgirriterende, at for eksempel en togafgang bliver aflyst. Derfor vil jeg tage fat i transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), så det som minimum bliver sikret, at forårets forhandlinger om en ny trafikkontrakt med DSB munder ud i, at DSB kommer til at mærke det på økonomien, hvis man ikke lever op til denne kontrakt,« siger DFeren i en skriftlig kommentar.

I Liberal Alliance er transportordfører Villum Christensen (LA) parat til at gå yderligere til værks. DSB skal ganske enkelt privatiseres, hvis man skal forsinkelser og aflysninger til livs, mener han.

»DSB kommer aldrig til at fungere, så længe det ikke er helt afhængigt af at gøre passagererne tilfredse, men bliver kunstigt understøttet af staten. Med et privat DSB vil vi få chancen for at få et mere effektivt togselskab, der fokuserer på kunderne,« skriver Villum Christensen i en pressemeddelelse.

Ritzau skriver ifølge politiken.dk, at DSB har aflyst 70 procent flere tog, end der er lagt op til i virksomhedens trafikkontrakt med staten fra 2004-2012. Samtidig overholder kun 89,5 procent af afgangene den fastsatte forsinkelsesgrænse på 90 procent.

Det bør få regeringen til helt at overveje, om DSB er den rette til at løse opgaven, mener Kim Christiansen.

»Vi kan jo også se, at Arriva kører langt mere rettidigt end DSB. Det kan på den baggrund godt være, at vi derfor skal se lidt nærmere på mulighederne for mere udlicitering, hvis det viser sig, at det kommer passagerne til gode,« siger han.