DF: Regeringens taxi-udspil slår armene ud til Uber

Regeringen vil dele taxikørsel op i bestilte ture og gadeture. Det vil give bedre vilkår for Uber, mener DF.

Foto: Liselotte Sabroe. ARKIVFOTO: Kim Christiansen, DF, ankommer til Dansk Folkepartis gruppemøde tirsdag d.14. januar 2014 på Christiansborg. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2014)
Læs mere
Fold sammen

Regeringens udspil til en ny taxilov vil skabe to markeder: Et, hvor der stilles krav til taxichauffører, og et andet, hvor der ikke stilles de samme krav til Uber-chauffører.

Sådan lyder kritikken fra Dansk Folkeparti, der ikke vil hjælpe regeringen til et flertal til udspillet, som det er fremlagt tirsdag:

»Vi kan slet, slet ikke acceptere, at man skelner mellem gadeture og bestilte ture, for det er det samme som at sige velkommen til Uber,« siger transportordfører Kim Christiansen (DF).

Regeringen understreger specifikt i udspillet, at den ikke ønsker at lovliggøre Uber, "som Uber kører i dag". Men det giver DF-ordføreren ikke meget for.

»Med bestilte ture kan man selv aftale prisen, og der er ikke de samme krav til udstyr i bilerne.«

»Der skal kun være én type taxikørsel. Så er det ligegyldigt, om man bestiller over app, telefon eller prajer på gaden. Der skal være den samme indretning af køretøjerne.«

Regeringen deler taxikørsel op i to: gadekørsel og bestilt kørsel.

For gadekørsel, hvor taxien prajes på gaden, skal der være maksimalpriser. Det er et krav, at der er et synligt display, der løbende viser prisen for turen. Der stilles også krav om tv-overvågning ved gadeture.

Derimod er der fri prisdannelse og ikke krav om overvågning for bestilt kørsel, hvor taxien eksempelvis bestilles i en app. Her skal kunden i forbindelse med bestillingen godkende en maksimal pris for turen.

»Man skaber to markeder. Et, hvor man stiller krav, og et, hvor man ikke gør. Og det kan jeg slet ikke se noget formål med,« siger Kim Christiansen.

Også hos Socialdemokratiet er transportordfører Rasmus Prehn bekymret.

»Vi lægger vægt på, at det ikke må blive lettere at snyde i skat,« siger han i en skriftlig kommentar og udpeger nogle kritikpunkter i regeringens udspil:

»Dels med hensyn til bilernes udstyr, og dels med at dele markedet op i bestilte ture og gadeture.«