Deutsche Post løfter overskuddet med hjælp fra stigende e-handel

Der bliver solgt flere og flere varer på nettet, og det giver mere at lave for fragtvirksomheder som Deutsche Post, som blandt andet derfor har haft fremgang i indtjeningen.

Arkivfoto. Der bliver solgt flere og flere varer på nettet, og det giver mere at lave for fragtvirksomheder som Deutsche Post, som blandt andet derfor har haft fremgang i indtjeningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: THILO SCHMUELGEN

Deutsche Post kommer ud af perioden juli, august og september med et driftsoverskud på 755 mio. euro, hvilket er en markant fremgang fra 197 mio. euro i samme periode sidste år, som dog var negativt påvirket af en række engangsomkostninger.

Fremgangen var en anelse højere end ventet blandt analytikerne, der ifølge Bloomberg havde spået et overskud på 745,8 mio. euro.

Fremgangen kom i mål på trods af et dyk på toplinjen på 3,9 pct. som følge af blandt andet valutakursudsving og lavere brændstoftillæg efter et drop i olieprisen.

Deutsche Post er resterne af det gamle tyske postvæsen, som i dag er en kæmpe logistik- og transportkoncern med aktiviteter i 220 lande, hvor det samlet beskæftiger omkring 500.000 ansatte.

Selskabets topchef, Frank Appel, siger i en kommentar til regnskabet, at det vil fortsætte med at investere i at positionere sig bedre i forhold til e-handel.

Deutsche Post fastholder forventningerne til hele året, hvor det sigter efter et driftsoverskud på 3,4-3,7 mia. euro. Efter årets første ni måneder er overskuddet på 2,4 mia. euro